Nowe przepisy wprowadzają do polskiego porządku prawnego dyrektywę 202/284, która to z kolei zmienia dyrektywę VAT w zakresie wskazanych wymogów dla dostawców usług płatniczych.
Zwalczanie oszustw VAT w nowej ustawie
Nowe obowiązki dla dostawców usług płatniczych, takich jak banki oraz instytucje kredytowe, mają sprawić, że będzie mniej oszustw podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług. Na czym ma polegać ta współpraca banków z organami administracji podatkowej?
Podstawowa zmiana, która wynika z przyjętego przez Radę Ministrów projektu ustawy dotyczy obowiązku banków i innych instytucji finansowych do prowadzenia, przechowywania i przesyłania do szefa Krajowej Administracji Skarbowej ewidencji określonych transakcji płatniczych.
Ważne: Dostawcy będą musieli prowadzić kwartalną ewidencję płatności transgranicznych.
Ewidencja ma być prowadzona przez tylko w przypadku transakcji transgranicznych oraz w sytuacji gdy dostawca usług płatniczych zrealizuje w ciągu kwartału więcej niż 25 płatności wykonanych na rzecz tego samego odbiorcy.
Nowym obowiązkiem będą objęte m.in:
a) banki krajowe
b) oddziały banków zagranicznych
c) SKOK-i
d) instytucje kredytowe
e) instytucje płatnicze
Nowe przepisy wprowadzają zasady obliczania progu płatności transgranicznych, a także zasady określania lokalizacji - zarówno płatników jak i odbiorców płatności.
Dane będą przechowywane przez szefa KAS oraz umieszczone w unijnym systemie CESOP, w którym będą znajdować się dane pochodzące od administracji wszystkich państw członkowskim. System ma tworzyć kompleksową bazę danych o płatnościach transgranicznych - zarówno tych w ramach UE jak i tych wykonywanych z krajami trzecimi.
Z danych tych będą mogły korzystać także państwa członkowskie na określonych zasadach.
System CESOP ma być kolejnym narzędziem, które dzięki analizie danych posłuży do wykrywania nieprawidłowości, a w konsekwencji wpłynie na zminimalizowanie nieprawidłowości dotyczących poboru podatku VAT.
Zobacz także: Pakiet SLIM VAT 3 przyjęty przez Rząd
Z przewidywań resortu finansów wynika, że wprowadzone rozwiązania spowodują wzrost dochodów budżetu państwa o 2,48 mld zł. w okresie 10 lat. Natomiast koszty oszacowano na 3,51 mln zł. Nowe przepisy mają zostać wdrożone do końca 2023 r.
Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w wykazie decyzji rządu - portal gov.pl