Co to jest deep linking

Kategoria: Prawo autorskie
Autor: Szczurek Piotr
Data: 20-07-2012 r.

Deep link, czyli tzw. "głębokie linkowanie", polega na wskazywaniu zawartości wewnętrznej witryny internetowej, a nie jej strony głównej. Na temat zgodności takiego działania z prawem toczą się zażarte dyskusje, a właściciele niektórych stron internetowych zamieszczają na nich ostrzeżenia, iż nie godzą się na linkowanie do wewnętrznej zawartości ich serwisu, z pominięciem strony głównej.

W praktyce prawie wszyscy użytkownicy internetu korzystają z deep linków, przesyłając sobie wzajemnie informacje, co w znacznym stopniu ułatwia i przyspiesza proces ich pozyskiwania. Z drugiej jednak strony działanie takie może faktycznie naruszać interesy wielu osób, stanowić przejaw nieuczciwej konkurencji lub naruszać prawa autorskie.

Przeciwnicy deep linkingu wskazują, iż odsyłacze kierują odwiedzających witrynę wprost do konkretnej treści, umożliwiając im ominięcie zarówno strony głównej, jak i wyświetlanych na niej reklam, co może wpływać nie tylko na potencjalną atrakcyjność strony, ale i dochody właściciela serwisu. Bezpośredni zysk notuje natomiast serwis zawierający deep linki do treści zamieszczonych na innych stronach. W tym zakresie głębokie linki mogą naruszać nieuczciwą konkurencję, poprzez wprowadzanie użytkownika w błąd co do zawartości poszczególnych serwisów.

Z innym naruszeniem mamy natomiast do czynienia wobec linkowania bezpośredniego do utworu, umieszczonego w sieci. Chodzi tu zatem o odesłania do plików, przechowywanych na jednym z popularnych, służących do tego serwisów. Pamiętać trzeba bowiem, iż nawet osoba, posiadająca prawa do egzemplarza utworu, nie jest upoważniona do jego rozpowszechniania, a jedynie do korzystania w ramach dozwolonego użytku osobistego.

Deep linking może też naruszać prawo przez publikacje wizerunku bez zgody osoby na nim przedstawionej lub nawet godzić w autorskie prawa osobiste. Z sytuacją taką będziemy mieć do czynienia na przykład wobec bezpośredniego przekierowania do zdjęcia, do którego informacja o autorstwie nie została wbudowana w sam obraz, ale umieszczona pod nim w taki sposób, że byłaby widoczna dla osoby odwiedzającej witrynę poprzez przejście ze strony głównej.

Szczurek Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Monitoring w organizacji a ochrona wizerunku – 20 praktycznych rozwiązaniach

pobierz

Poznaj 14 podstaw przetwarzania danych osobowych zwykłych i szczególnej kategorii

pobierz

Kontrola RODO krok po kroku – sprawdź, czego się spodziewać, jakie działania podjąć i z jakich uprawnień korzystać

pobierz

Powierzenie przetwarzania danych czy ich udostępnienie? Poznaj rozwiązania w 15 różnych sytuacjach

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 31541 )
Array ( [docId] => 31541 )