Francja wyjaśnia przepisy dotyczące odpoczynku tygodniowego w pojeździe

Data: 27-07-2015 r.

Francuskie Ministerstwo Ekologii, Zrównoważonego Rozwoju i Energii wyjaśnia powody wprowadzenia sankcji za regularny odpoczynek tygodniowy w pojeździe. Chodzi o sankcje zawarte w art. 15 ustawy o zwalczaniu nielojalnej konkurencji społecznej.

Ministerstwo wyjaśniło, że podstawą dla wprowadzenia przepisów jest art. 8 ust. 8 rozporządzenia 561/2006, zgodnie z którym kierowcy muszą spędzać okres regularnego odpoczynku tygodniowego poza pojazdem (jedynie skrócone tygodniowe okresy odpoczynku i dzienne okresy odpoczynku mogą być spędzane przez kierowcę – w zależności od jego wyboru – w samochodzie znajdującym się na postoju i wyposażonym w odpowiednie miejsce do spania).

W rozporządzeniu 561/2006 nie zostały wyraźnie zdefiniowane jakiekolwiek sankcje, jednak w artykule 19 tego aktu określone zostało, że kraje członkowskie są zobowiązane do wdrożenia przepisów dotyczących sankcji za naruszenie obowiązujących przepisów. W tym samym artykule określono, że sankcje te muszą być efektywne, proporcjonalne i odstraszające, przy czym nie mogą mieć charakteru dyskryminacji.

Jeśli chodzi o kierowców – w znowelizowanych przepisach ponowione zostały zapisy dotyczące obowiązków ustanowionych rozporządzeniem nr 561/2006, zgodnie z którym okres regularnego odpoczynku tygodniowego musi być spędzany poza pojazdem. Francuskie przepisy nie wprowadzają żadnych nowych obowiązków i kar wobec kierowców. W przypadku przewoźników (pracodawców), dla zapewnienia kierowcom możliwości przestrzegania obowiązku spędzania regularnego okresu odpoczynku tygodniowego poza pojazdem, francuska ustawa określa zobowiązanie mówiące o „zapewnieniu organizacji pracy kierowców drogowych w sposób zgodny z przepisami dotyczącymi prawa do regularnego odpoczynku tygodniowego”, określonego wart. 10 rozporządzenia 561/2006, wraz z określonymi karami obowiązującymi w razie naruszenia tych przepisów. Kary grożące pracodawcom to jeden rok pozbawienia wolności i 30.000 euro grzywny.

Adam Hrycak, prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 37610 )
Array ( [docId] => 37610 )