Przewóz w załodze występuje wtedy, gdy podczas każdego okresu prowadzenia pojazdu, występującego między dwoma kolejnymi odpoczynkami dziennymi lub między odpoczynkiem dziennym a tygodniowym, w ciężarówce przebywa co najmniej dwóch kierowców, którzy będą prowadzić samochód. Jest to jedyny warunek, który trzeba spełnić, żeby dany przewóz był traktowany jako wykonywany w załodze.
Kiedy występuje przewóz w załodze
Jeżeli kierowcy wykonują przewóz w załodze i z jakiegoś powodu zmienią samochód na inny, to i tak nadal ich praca jest jazdą w załodze. Tak samo będzie, gdy jeden z kierowców zostanie zastąpiony innym.
Nie ma znaczenia, jakim autem kierowcy wykonują transport. Jeżeli będą musieli się przesiąść do innego samochodu, ponieważ się zepsuł, lub podstawiają do kontrahenta jeden pojazd, a potem będą kontynuować przewóz innym, nadal będzie to jazda w załodze. Nie ma też przeszkód, aby jeden z prowadzących samochód wysiadł na trasie i został zastąpiony przez inną osobę w trakcie wykonywania przewozu. Chodzi tylko o to, aby przez cały okres prowadzenia w pojeździe przebywało co najmniej dwóch kierowców. Drugi kierowca może spokojnie zmienić się w trakcie wykonywania przewozu z innym szoferem. Dotyczy to zarówno przewozów osobowych, jak i rzeczy.
Wyjątkiem od zasady jest pierwsza godzina od podjęcia przewozu. Wtedy obecność drugiego kierowcy nie jest obowiązkowa, może dosiąść się na trasie. Przez dalszą część trasy on lub jego zmiennik musi przebywać w samochodzie, gdyż przesądza to o możliwości kwalifikowania danego przewozu jako wykonywanego w załodze.
rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 382/85 (Dz.Urz. UE l.102 z 11 kwietnia 2006 r.).
