Kierowca nie jechał − nie trzeba sczytywać danych z jego karty

Autor: Adam Hrycak
Data: 09-10-2015 r.

Nie można wymagać od przewoźnika, aby pobierał dane z karty kierowcy dotyczące dni, w których kierowca nie jechał ani nie odbierał odpoczynku. Należy to robić tylko w przypadku dni zarejestrowanej działalności. Tak orzekł WSA w Rzeszowie.

Kontrola ITD w firmie ujawniła liczne naruszenia związane z czasem pracy kierowców. W związku z tym wojewódzki inspektor transportu drogowego nałożył na przewoźnika karę. Ten się odwołał od decyzji o karze do GITD, ale organ ją podtrzymał. Stwierdził, że zarzucone przedsiębiorcy naruszenia są bezsporne. Przewoźnik m.in. nie udokumentował aktywności trzech kierowców we wskazanych przez organ datach, nie sczytywał danych cyfrowych z kart kierowców systematycznie co 28 dni oraz nie sczytywał danych z tachografów cyfrowych zainstalowanego w pojazdach.

Brak danych

 

Przewoźnik złożył skargę na decyzję GITD do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Zaznaczył, że zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 561/2006, firma transportowa ma wczytywać dane z tachografu cyfrowego co 90 dni, a karty kierowcy co 28 dni. Jednak określając maksymalne okresy na wczytywanie danych, należy uwzględniać wyłącznie dni zarejestrowanej działalności.

Zdaniem przewoźnika wynika z tego, że jeżeli pojazd nie rejestruje żadnych parametrów związanych z ruchem, to pamięć masowa tachografu nie zostaje zapełniana i nie ma sensu pobierać wtedy danych. To samo dotyczy karty kierowcy − brak danych (przy upływających dniach) na karcie kierowcy w żaden sposób nie powoduje, że pamięć się zapełnia.

Tylko dni zarejestrowanej działalności

Sąd przyznał rację przedsiębiorcy i uchylił decyzję GITD. Wskazał, że najważniejsze jest to, czy przewoźnik, sczytując dane z karty kierowcy co najmniej raz na 28 dni, powinien uwzględnić każdy dzień kalendarzowy, czy tylko dni zarejestrowanej działalności kierowcy. Niestety, przepisy rozporządzenia ministra transportu dotyczące pobierania danych z tachografów cyfrowych i kart kierowców w ogóle nie wyjaśniają tej kwestii. Przez to Inspekcja Transportu Drogowego przyjęła niekorzystną dla przedsiębiorców wykładnię przepisów, co prowadzi do nakładania kar.

Jednak WSA uznał, że należy uwzględnić wyłącznie dni zarejestrowanej działalności. Wynika to z przepisów rozporządzenia nr 581/2010, którego GITD nie mógł pominąć przy ustalaniu okresu, w jakim skarżący miał sczytywać dane z kart kierowców. Sąd przypomniał, że prawo wspólnotowe ma pierwszeństwo wobec prawa krajowego i tego drugiego nie stosuje się, jeśli jest niezgodne z tym pierwszym.

Źródło:

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 12 maja 2015 r., II SA/Rz 1556/14.

Adam Hrycak, prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 37880 )
Array ( [docId] => 37880 )