Ponowne użycie wykresówki w trakcie dziennego okresu pracy

Data: 01-06-2016 r.

Jeśli kierowca w trakcie dnia pracy wyjmuje wykresówkę z tachografu, a potem po jakimś czasie znów musi wykonać przewóz drogowy, powinien użyć ponownie tej samej tarczki. Przepis w tym zakresie mówi jasno, że nie wyjmuje się wykresówki przed zakończeniem dziennego okresu pracy, chyba że jej wyjęcie jest dopuszczalne z innych powodów. Zatem na jeden dzienny okres pracy powinna przypadać tylko jedna wykresówka.

Niestety, przepisy nie wymieniają wprost, jakie są te dopuszczalne powody. Można jednak co nieco w tym zakresie wywnioskować. Oczywistym powodem zdaje się być obawa, że pojazdem może zacząć kierować ktoś inny. Wyciągamy wówczas wykresówkę, aby przypadkiem ktoś inny jej nie użył.

 

W zasadzie jeśli tylko kierowca oddala się od pojazdu, wskutek czego nie jest w stanie używać zainstalowanego w nim tachografu, może wyjąć wykresówkę. Przepisy obligują go bowiem do zapisania w takiej sytuacji na odwrocie wykresówki informacji o aktywnościach, jakie odbywał w czasie oddalenia od pojazdu. Może to być np. udanie się pojazdem do warsztatu, gdzie zostaje on przekazany na jakiś czas mechanikom. Kierowca wyjmuje wykresówkę i w oczekiwaniu na zakończenie naprawy odbywa przerwę lub pozostaje w gotowości. Po zakończeniu prac – odnotowuje tę swoją aktywność na rewersie wykresówki i umieszcza ją z powrotem w tachografie.

Ponadto jeśli kierowca zmienia pojazd, musi zabrać wykresówkę ze sobą do kolejnego pojazdu. Przepisy szczegółowo opisują nawet, jakimi informacjami uzupełnić wykresówkę przy zmianie pojazdu. Czas od wyjęcia wykresówki z tachografu pierwszego pojazdu do umieszczenia jej w drugim należy uzupełnić informacją odręczną o rodzaju odbywanej wówczas aktywności przez kierowcę.

Akceptowaną sytuacją wyjęcia wykresówki jest również chwilowe wyciągnięcie jej w celu sprawdzenia poprawności zapisu czy np. czasu jazdy. Nie jest to ujęte w przepisach, lecz na ogół służby kontrolne akceptują takie postępowanie, jeśli tylko nie znajdują przy tym innej niedozwolonej motywacji takiego postępowania.

Jedyną zgodną z przepisami sytuacją, gdy w trakcie dnia pracy można użyć dwóch wykresówek jest przypadek gdy następuje zmiana pojazdu, którymi kierowca kieruje, a zainstalowane tachografy analogowe w tych pojazdach wykluczają użycie tej samej wykresówki. Stać się tak może gdy dany wzór wykresówki nie jest homologowany lub przeznaczony do użycia w określonym typie tachografu.

Paweł Miklis, specjalista z zakresu prawa transportowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39054 )
Array ( [docId] => 39054 )