Przekroczenie czasu pracy przy zjeździe z promu

Data: 10-11-2015 r.

Jednym z bardziej popularnych kierunków wykonywania transportu przez polskich przewoźników jest Wielka Brytania. Szeroka skala działalności w branży transportowej i logistycznej jest przecież cechą gospodarek wysoko rozwiniętych, do których z pewnością zalicza się ten kraj. Tym, co wyróżnia ten kierunek wykonywanych przewozów od kierunków na kontynencie jest fakt, że aby dostać się na wyspy, należy pokonać Kanał La Manche, oddzielający Francję i Wielką Brytanię. Ta morska bariera wprowadza konieczność skorzystania z dodatkowego środka transportu, jakim jest prom lub pociąg kursujący w Eurotunelu.

Obydwa sposoby przedostania się na wyspy brytyjskie lub z powrotem na kontynent mogą powodować czasami nieprzewidziane wydłużenie czasu pracy kierowcy. Może to być spowodowane okresowymi nasileniami natężenia ruchu lub – tak jak obecnie – zwiększoną uwagą granicznych służb kontrolnych związaną z zapobieganiem fali nielegalnej imigracji. Wydłuża się wtedy czas oczekiwania na wjazd na prom lub po zjeździe z promu – a to powoduje, że zaplanowany dzienny czas pracy kierowcy, uwzględniający też tę około półtora czy dwugodzinną przeprawę, może wydłużyć się nawet o kilka godzin.

Co może zrobić wówczas kierowca, aby uniknąć kary za takie niezgodne z przepisami przekroczenie czasu pracy? Takie nieprzewidziane wydłużenie czasu pracy, które powoduje, że pozostały – w 24-godzinnym okresie – czas przeznaczony na odpoczynek jest niewystarczający, kierowca powinien odnotować na wykresówce lub wydruku z karty kierowcy najpóźniej po dotarciu do bezpiecznego miejsca postoju. Zatem gdy kierowca zjeżdża z promu czy opuszcza teren portu, mając już przekroczony czas, kiedy najpóźniej powinien rozpocząć dzienny odpoczynek, powinien starać się dotrzeć do najbliższego parkingu, który pozwoli mu na bezpieczne odebranie tego odpoczynku. Wtedy najpóźniej powinien odnotować i opisać tę sytuację na wykresówce lub wydruku z tachografu.

Na takie odstępstwo i usprawiedliwienie nieprzestrzegania przepisów pozwala art. 12 rozporządzenia (WE) nr 561/2006, które pod warunkiem odnotowania przyczyny odstępstwa od przestrzegania przepisów o czasie jazdy i odpoczynków pozwala na ich złamanie, ale jedynie w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego, bezpieczeństwa pojazdu, ładunku czy przewożonych osób.

Obecna sytuacja na granicy francusko-brytyjskiej jest powszechnie znana – także służbom kontrolnym, które już z tego względu powinny łaskawszym okiem patrzeć na naruszenia popełnione w związku z dokonywaną przeprawą przez Kanał La Manche. Dokonanie przez kierowcę odpowiedniego opisu zaistniałych utrudnień tylko ułatwi prawidłową ocenę danej sytuacji przez kontrolujących.

Paweł Miklis, specjalista w zakresie transportu

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 38004 )
Array ( [docId] => 38004 )