Skrócone odpoczynki kierowcy jeżdżącego w nocy – sprawdź, czy są dopuszczalne

Autor: Adam Janus
Data: 13-12-2016 r.

Kierowcy wolno trzy razy skrócić odpoczynek dobowy. Ta możliwość odnosi się do kierowców, którzy jeżdżą w dzień. Przekonajmy się, czy jeżdżąc tylko w nocy, kierowca również może zrobić – tak jak w dzień – trzy razy skrócony odpoczynek.

Przepisy rozporządzenia 561/2006 (WE) z jednej strony mają na celu zapewnienie uczciwej konkurencji w transporcie, a z drugiej – uregulowanie odpowiednich warunków pracy kierowców oraz podniesienie bezpieczeństwa na drogach. W tym celu określono wymagania dotyczące maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu, a także minimalnych przerw i odpoczynków kierowców.

 

Jednym z podstawowych uprawnień socjalnych kierowcy jest prawo do odpoczynku dziennego. W przypadku odpoczynków dobowych przepisy unijne określają minimalne normy czasowe oraz regulują podstawowe zasady ich wykorzystywania. Warto dodać, że wymagania dotyczące okresów odpoczynku dziennego w przypadku pojedynczego kierowcy uregulowano odmiennie niż w przypadku załogi wieloosobowej. Założono bowiem, że gdy pojazd prowadzi więcej niż jeden kierowca, jest on bardziej wypoczęty i stwarza mniejsze zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze. Dlatego kierowcom pracującym w zespołach wystarczy wykorzystanie 9-godzinnego odpoczynku w wydłużonym do 30 godzin okresie rozliczeniowym.

Natomiast jeżeli jeden kierowca prowadzi pojazd, jego normalny odpoczynek dzienny powinien wynosić co najmniej 11 kolejnych godzin i powinien zostać odebrany w 24-godzinnym okresie rozliczeniowym (regularny okres odpoczynku dziennego). Od tej zasady przewidziano możliwość wykorzystania odpoczynku dziennego co najmniej 9-godzinnego (skrócony okres odpoczynku dziennego) pomiędzy dwoma kolejnymi okresami odpoczynku tygodniowego.

Ze specyfiki transportu wynika, że część kierowców musi pracować w nocy, co powoduje, że taki kierowca jest bardziej narażony na zmęczenie, mogące mieć niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Szczególne znaczenie będzie to miało w sytuacji, gdy kierowa będzie na stałe wykonywał przewozy w nocy. Co prawda z punktu widzenia przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 nie ma znaczenia pora, w jakiej kierowca pracuje. Niemniej jednak przedsiębiorca powinien wziąć pod uwagę specyfikę pracy w nocy i podczas planowania tras zapewnić odpowiedni wypoczynek kierowcy. Zgodnie bowiem z przepisami rozporządzenia 561/2006 to przedsiębiorca ma za zadanie w odpowiedni sposób organizować pracę kierowcy, tak aby nie dochodziło do naruszenia określonych norm, ale też żeby kierowcy byli odpowiednio wypoczęci. Tak więc, pomimo że przepisy dopuszczają możliwość skrócenia odpoczynku tygodniowego niezależnie od tego, czy pracuje w dzień, czy w nocy, należy uwzględnić specyfikę pracy w porze nocnej. Warto także podkreślić, że obecne przepisy uznają za wystarczający trzykrotny odpoczynek 9-godzinny i nie przewidują, tak jak poprzednie uregulowania, konieczności jego rekompensaty.

Adam Janus, ekspert z zakresu transportu

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39831 )
Array ( [docId] => 39831 )