Nowelizacja ustawy o systemie tachografów cyfrowych ma dostosować przepisy do unijnego rozporządzenia nr 165/2014.
Surowe kary za ingerowanie w pracę tachografu
Jeśli kierowca dopuści się manipulacji przy zapisach tachografu, samochód zostanie skierowany do warsztatu w celu sprawdzenia. Koszt tego poniesie przewoźnik. Nadal za ingerowanie w pracę tachografu będą groziły wysokie kary.
Sprawdzenie tachografu
Inspekcja Transportu Drogowego ma zyskać nowe uprawnienie dzięki zmianom. Jeżeli w trakcie kontroli pojazdu inspektorzy uznają, że ktoś manipulował przy tachografie lub podłączył do niego dodatkowe urządzenie, będą mogli skierować pojazd do siebie warsztatu. Tam tachograf zostanie dokładnie sprawdzony.
Jeśli okaże się, że do tachografu zostały podłączone urządzenia manipulacyjne lub w inny sposób manipulowano jego danymi, przewoźnik zapłaci 100 za kontrolę. Gdy kontrola nic nie wykaże, zapłaci za nią Skarb Państwa.
Określone sankcje
Nowelizacja przewiduje także, że za sprzedaż, produkcję i reklamę urządzeń lub przedmiotów przeznaczonych do manipulowania danym zarejestrowanymi przez tachograf będzie można dostać grzywnę, karę ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch.
Taka sama kara będzie grozić tym, którzy dokonają manipulacji danymi osobowymi rejestrowanymi przez tachograf. Wysokość kar nakładanych za naruszenia związane z tachografami wyszczególnionych w załącznikach do ustawy o transporcie drogowym nie ulegnie zmianie.
projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie tachografów cyfrowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw – przed pierwszym czytaniem w Sejmie.
Zobacz także:
Tagi: tachograf
