Zastosowanie odstępstwa od przepisów rozporządzenia nr 561/2006

Autor: Ewa Matejczyk
Data: 31-03-2015 r.

Kierowca czasami może przekroczyć normy czasu prowadzenia pojazdu, przerw i odpoczynków. Przewiduje to art. 12 rozporządzenia nr 561/2006. Jednak nie wolno mu jednocześnie przekroczyć czasu jazdy i skrócić odpoczynku.

Kierowca ma prawo odstąpić od przestrzegania przepisów dotyczących odpoczynku i czasu jazdy, jeśli jest to konieczne, by zapewnić bezpieczeństwo osób, pojazdu lub ładunku. Ma to umożliwiać znalezienie bezpiecznego miejsca postoju, nie może jednak zagrażać bezpieczeństwu drogowemu.

Odstępstwo nie może dotyczyć dziennych ani tygodniowych norm czasu prowadzenia pojazdu. Na podstawie art. 12 wolno przekroczyć jedynie czas prowadzenia pojazdu bez przerwy. Można więc z uwagi na bezpieczeństwo towaru lub osób jechać dłużej niż 4,5 godziny bez przerwy, jeśli jednak kierowca będzie w sumie tego dnia prowadził pojazd dłużej niż 9 lub 10 (jest to dozwolone dwa razy w tygodniu) godzin albo w tygodniu więcej niż 56 godzin, to nie może się usprawiedliwić tym, że zastosował dozwolone odstępstwo.

Jeżeli w ramach odstępstwa kierowca wydłużył jazdę bez przerwy, to nie może skrócić odpoczynku. I odwrotnie – jeśli skróci w ramach odstępstwa odpoczynek, nie wolno mu przekroczyć czasu jazdy. A zatem w przypadku gdy kierowca przekroczył czas jazdy bez przerwy o godzinę i z tego względu nie zmieścił się z wykonaniem dziennego odpoczynku w ciągu doby od rozpoczęcia aktywności, kontrolujący nie uzna opisanego odstępstwa.

Ewa Matejczyk, prawnik specjalizujący się w przepisach transportowych

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 36848 )
Array ( [docId] => 36848 )