Zaznaczanie na wykresówce dojazdu do miejsca pracy

Data: 10-06-2013 r.

Kierowca ma obowiązek zaznaczyć na odwrocie wykresówki swoją aktywność podczas dojazdu do miejsca pracy, czyli od miejsca zaparkowania pojazdu do swojego miejsca zamieszkania lub siedziby firmy, w której pracuje.

ITD ukarała kierowcę mandatem w wysokości 200 zł za to, że nie zaznaczył dojazdu do miejsca pracy na odwrocie tachografu. Kierowcę przywiozła prywatna osoba osobowym autem. Czy inspekcja miała rację?

Czas dojazdu do miejsca pracy to „inna praca”


Czas spędzony na dojeździe do miejsca postoju pojazdu lub powrotu z tego miejsca, jeżeli samochód nie znajduje się ani w miejscu zamieszkania kierowcy, ani w firmie pracodawcy, nie jest odpoczynkiem lub przerwą (chyba że kierowca znajduje się na promie lub w pociągu i ma dostęp do koi bądź kuszetki). Czas spędzony przez kierowcę pojazdu nieobjętego obowiązkiem rejestracji czasu pracy (np. samochodem osobowym) jadącego do lub z pojazdu objętego tym obowiązkiem, który nie znajduje się w miejscu zamieszkania kierowcy ani w bazie pracodawcy, jest traktowany jako „inna praca”.

Oznacza to, że kierowca, który zakończył prowadzenie pojazdu w miejscowości oddalonej od domu i firmy, nie może uznać, że całkowicie zakończył swoją pracę w tym dniu. Do jej wymiaru doliczyć musi czas poświęcony na dostanie się do swojego miejsca zamieszkania lub siedziby przedsiębiorstwa, gdzie pracuje. Jeżeli tę trasę pokonał jako pasażer samochodu osobowego, uznaje się, że w czasie tej podróży pozostawał w dyspozycji. Jako pracę można byłoby traktować ten okres, gdyby kierowca sam prowadził samochód. Czasu tej podróży nie można uznać za odpoczynek kierowcy.

Kara za brak rejestracji aktywności

Kierowcy muszą rejestrować nie tylko czas prowadzenia pojazdu, ale również wszystkie inne okresy pracy, okres dyspozycyjności oraz przerwy w pracy i okresy dziennego odpoczynku. Jeżeli w wyniku oddalenia się od pojazdu kierowca nie może rejestrować aktywności za pomocą tachografu, to:

  • inne prace,
  • dyspozycję,
  • przerwy i odpoczynki

powinien nanieść na wykresówkę ręcznie, automatycznie lub w inny sposób, czytelnie i bez jej zabrudzenia.

Niezarejestrowanie tych aktywności musi być traktowane jako naruszenie przepisów. Pojazd może być używany przez wielu kierowców, którzy są dowożeni na miejsce jego postoju autami osobowymi, lecz czas ich dojazdu do tego miejsca pracy nie może być traktowany jako odpoczynek i podlega obowiązkowi rejestracji na wykresówkach.

Podstawa prawna:

  • art. 15 ust. 2 i ust. 7a rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym,
  • art. 9 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 382/85 (Dz.Urz. UE l.102 z 11 kwietnia 2006 r.).

Roman Kozub, prawnik, były pracownik instytucji kontrolnej, pełnomocnik renomowanych firm transportowych


Zobacz także:


Tagi: tachograf

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 32013 )
Array ( [docId] => 32013 )