Ciężarówki olbrzymy nie pojadą po polskich drogach

Autor: Anna Kolasa
Data: 19-03-2014 r.

25 metrów długości i 60 ton masy całkowitej – to parametry tzw. megaciężarówek, które Komisja Europejska chciała dopuścić do ruchu transgranicznego. Propozycja ta została jednak odrzucona przez Komisję Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego.

Nie od dziś wiadomo, że poruszające się po drogach tiry wzbudzają sporo kontrowersji. Zagrożenie na drodze, niszczenie nawierzchni, to niektóre powody, które doprowadziły do powstania kampanii Tiry na tory. Zatem szokujący mógł się wydać nowy pomysł wprowadzenia ciężarówek o jeszcze większych gabarytach. Jednak został na razie odrzucony.

Biorąc pod uwagę polski punkt widzenia, 25-metrowe pojazdy mogłyby silnie oddziaływać na transport kolejowy, w którego rozwój i renowację jak na razie sporo się inwestuje przy wykorzystaniu również środków unijnych. Ponadto wiele polskich dróg mogłoby ucierpieć od takich gabarytów . Teoretycznie większy pojazd to również większa ilość osi, a więc ciężar rozłożyłby się równomiernie i nie byłoby większej różnicy w nacisku na podłoże. Co jednak z przystosowaniem naszych rond? Czy tak długi pojazd nie spowodowałby utrudnień w ruchu?

W każdym razie można odsunąć takie obawy, bo na zmiany jeszcze trochę poczekamy. Parlament chce, by Komisja Europejska dokładniej przeanalizowała potencjalne skutki takiej decyzji i złożyła odpowiednie sprawozdanie.

Na razie Europosłowie zaakceptowali propozycję dopuszczenia zmian w konstrukcji ciężarówek, dzięki którym kierowcy będą mieli lepszą widoczność pieszych i rowerzystów. Ponadto takie pojazdy byłyby bardziej aerodynamiczne, dzięki czemu obniżyłoby się zużycie paliwa i emisja spalin do atmosfery. Takie ciężarówki byłyby dłuższe od dotychczas stosowanych i cięższe, ale tylko o 1 tonę. Dla porównania — obecnie długość ciężarówki to maksymalnie 18,7 m, a waga 40 ton.

Nowe regulacje zwiększają również o 15 cm maksymalną długość pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowo-kolejowym oraz drogowo-morskim. Wszystko po to, by ułatwić załadunek standardowych 45-stopowych kontenerów.

Obecnie megaciężarówki poruszają się po drogach Szwecji i Finlandii. Kraje te wprowadziły je na drogi na podstawie własnych regulacji. Pojazdy te nie mają jednak możliwości przekraczania wewnątrzunijnych granic.

Anna Kolasa, specjalista ds. transportu drogowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 34439 )
Array ( [docId] => 34439 )

Array ( [docId] => 34439 )