Spójna sieć drogowa wraz z systemem obwodnic przyczynią się do wyeliminowania tzw. wąskich gardeł w transporcie drogowym, czyli redukcji ryzyka powstawania korków i większej płynności ruchu, zwłaszcza w ośrodkach miejskich najbardziej obciążanych ruchem tranzytowym. Realizacja programu ma poprawić gęstość i przepustowość polskiej sieci drogowej. Zwiększy to dynamikę rozwoju gospodarczego kraju, bo możliwy będzie łatwiejszy i szybszy transport towarów.
Więcej autostrad, dróg ekspresowych, obwodnic i dróg lokalnych
Rząd zdecydował o realizacji Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku). Do końca 2023 r. na realizację nowych inwestycji drogowych zostanie przeznaczone 107 mld zł. W tym okresie ma powstać 3,9 tys. km nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych oraz 57 nowych obwodnic. Pieniądze na te inwestycje będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego (zasilanego m.in. z refundacji środków unijnych).
Rząd podjął również decyzję o kontynuowaniu budowy, rozbudowy oraz remontach dróg krajowych, powiatowych i gminnych. Program będzie realizowany w latach 2016-2019. Na ten cel budżet państwa przeznaczy 4 mld zł. Przewiduje się, że gminy i powiaty będą otrzymywać dotację przeznaczoną na dofinansowanie zadań własnych dotyczących budowy, przebudowy i remontów dróg. Kwota dotacji nie może przekraczać 3 mln zł.
Zadania ujęte w programie mają przyczynić się do powstania spójnej, zrównoważonej i przyjaznej użytkownikom sieci drogowej. Drogi mają być przede wszystkim bezpieczne, a więc priorytetem jest podniesienie standardów technicznych dróg publicznych i ich parametrów użytkowych. Spójny system dróg powiatowych i gminnych będzie sprzyjać wyrównywaniu szans rozwoju regionów oraz budowaniu spójności terytorialnej.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
Zobacz także:
Tagi: autostrady
