Sprawdź, w jakich przypadkach kierowca może zmienić trasę autobusu

Autor: Adam Hrycak
Data: 20-12-2016 r.

Długotrwały korek może być przyczyną zmiany trasy przewozu określonej w zezwoleniu. W takim przypadku organ rozpoznający sprawę powinien jednoznacznie wyjaśnić tę sprawę. Poznaj stanowisko NSA w tej kwestii.

Marszałek województwa nałożył na przewoźnika karę 3.000 zł za wykonywanie przewozu regularnego z naruszeniem warunków określonych w zezwoleniu dotyczącym trasy przejazdu. Kierowca oświadczył, że zmienił trasę przejazdu z powodu korków (trasę przejazdu blokował postój betoniarki). Ponadto podpisał protokół kontroli wraz z załącznikiem i nie wniósł uwag.

Przewoźnik potwierdził zeznania kierowcy w odwołaniu. Dodatkowo wyjaśnił, że przejazd zmienioną trasą w normalnych warunkach nie miałby sensu, ponieważ samo włączenie się do ruchu trwa niekiedy dłużej niż jazda zwykłą trasą. Kierowca zdecydował się na objazd, aby upłynnić ruch i nie powodować dodatkowego zatoru dla samochodów.

Pomimo tej argumentacji samorządowe kolegium odwoławcze utrzymało w mocy decyzję o karze. W związku z tym przewoźnik skierował skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Przegrał, więc z kolei wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

NSA przyznał rację przewoźnikowi. Stwierdził, że zator drogowy jest okolicznością niezależną od przewoźnika, o której mowa w art. 20a ust. 1 utd. Tym samym można pojechać inną trasą niż określona w zezwoleniu. NSA podkreślił także, że kierowca autobusu musi postępować racjonalnie w zależności od zaistniałej sytuacji drogowej. Przede wszystkim powinien mieć na uwadze nie tylko wzgląd pasażerów, ale także dobro innych uczestników ruchu drogowego, aby im nie utrudniać poruszania się na drodze.

Jeśli kierowca zmienił trasę, organ kontroli powinien wnikliwie zbadać tę sytuację pod kątem jej zasadności i opisać w protokole, nim wyda decyzję o karze. W tej sprawie jednak tak nie było. Nie wiadomo więc, na jakiej podstawie organ stwierdził, że korek spowodowany postojem betoniarki był krótkotrwały.

Źródło:

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 czerwca 2016 r., sygn. akt II GSK 17/15.

Adam Hrycak, prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 39848 )
Array ( [docId] => 39848 )

Array ( [docId] => 39848 )