Zgubiony wydruk z tachografu – jak się przed tym uchronić

Data: 01-03-2016 r.

Kierowca zrobił wydruk z tachografu, ale go zgubił. Czy może zrobić ponowny wydruk; jeśli tak – czy nowy wydruk trzeba w jakiś sposób opisać?

Wykonując przewóz drogowy, często nie wiadomo z jakimi sytuacjami zdarzy nam się spotkać i w jaki sposób należy uzasadniać nasze zachowanie, nie chcąc narażać się na konsekwencje prawne. Najczęściej w takich przypadkach pozostaje nam jedynie udokumentowanie danej sytuacji za pomocą wydruku z tachografu, na którym należy opisać dokładnie okoliczności, jakie wpłynęły zachowanie na drodze. Ponadto jest to jedyny dokument, jaki prawnie jest w stanie nas uchronić przed konsekwencją nałożenia kary. Jednocześnie wiadomo, że wykonany wydruk będzie podlegał weryfikacji podczas kontroli drogowej przez okres praktycznie 29 dni, jak również będzie podlegał kontroli przez kolejnych 12 miesięcy w przypadku kontroli w przedsiębiorstwie.

Tachograf nie zapamiętuje faktu wykonania wydruku, a tym bardziej informacji, jakie na nim zostały zapisane. Wykonanie wydruku po raz drugi pozbawi nas wiarygodnego źródła obrony, ze względu na zapisaną datę i godzinę, chyba że uda nam się wykonać go w dniu powstania naruszenia przed rozpoczęciem odpoczynku dziennego. Należy jednak pamiętać, że wykorzystanie artykułu 12 rozporządzenia 561/2006, umożliwiającego zapis powodu powstałego naruszenia, można wykonać najpóźniej po przybyciu na miejsce pozwalającego na postój.

Na okoliczność zagubionego wydruku możemy skorzystać z prostej praktyki polegającej na utworzeniu kopii zapasowej owego wydruku. Wielu kierowców korzysta z telefonów wyposażonych w funkcję aparatu, tym samym wystarczy zrobić zdjęcie gotowego wydruku, co w przypadku zagubienia wydruku będzie dowodem usprawiedliwienia. Polecając ten rodzaj zarchiwizowania wykonanego wydruku, dobrze byłoby wykonać jego kopie, robiąc zdjęcie jego awersu, a następnie zaginając wydruk w miejscu, gdzie znajduje się blok daty i godziny w taki sposób, aby wykonać zdjęcie rewersu, ze znajdującym się odręcznym zapisem. Kierowca, który natomiast wraca do firmy i ma możliwość przekazania wydruku w okresie, kiedy ma jeszcze obowiązek posiadania go przy kontroli drogowej, może przekazać ten wydruk celem zeskanowania i zarchiwizowania jeszcze przed obowiązkiem oddania go do firmy po upływie 28 dni objętych kontrolą drogową.

Marek Herma, biegły sądowy z zakresu tachografów samochodowych i analizy czasu pracy kierowców; wieloletni szkoleniowiec. Dyrektor serwisu prawnego i działu szkoleń w firmie LONTEX autoryzowanego przedstawiciela producenta tachografów CONTINENTAL VDO

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 38657 )
Array ( [docId] => 38657 )

Array ( [docId] => 38657 )