Francja odpowiada na pytania dotyczące odpoczynku tygodniowego w pojeździe

Data: 12-08-2015 r.

Francuskie Ministerstwo Ekologii, Zrównoważonego Rozwoju i Energiiwyjaśniło, że podstawą dla wprowadzenia przepisów dotyczących kar za regularny odpoczynek tygodniowy w pojeździe jest art. 8 ust. 8 rozporządzenia 561/2006, zgodnie z którym kierowcy muszą spędzać okres regularnego odpoczynku tygodniowego poza pojazdem (jedynie skrócone tygodniowe okresy odpoczynku i dzienne okresy odpoczynku mogą być spędzane przez kierowcę – w zależności od jego wyboru – w samochodzie znajdującym się na postoju i wyposażonym w odpowiednie miejsce do spania).

Czy na terenie Francji nowe przepisy obowiązują również kierowców zagranicznych?

 

Ustawa obowiązuje na terytorium Francji wszystkich kierowców, bez względu na ich narodowość, pracodawcę lub kraj, w którym zarejestrowany został pojazd.

Czy przepisy ustawy obowiązują w odniesieniu do usług transportowych realizowanych na podstawie europejskiej umowy AETR?

Postanowienia znowelizowanych przepisów obowiązują również przewoźników świadczących usługi na podstawie umowy AETR.

Czy nowa ustawa obowiązuje kierowców pojazdów transportu drogowego towarów o masie nieprzekraczającej 3,5 tony?

Postanowienia ustawy z 10 lipca 2014 r. nie obowiązują w odniesieniu do lekkich pojazdów dostawczych o masie nieprzekraczającej 3,5 tony. Ustawa obowiązuje jedynie w przypadku pojazdów objętych postanowieniami rozporządzenia nr 561/2006.

Czy postanowienia ustawy obowiązują kierowców niezależnych (samozatrudnionych)?

Ustawa odnosi się do pracodawców odpowiedzialnych za organizację pracy kierowców, nie dotyczy więc bezpośrednio kierowców niezależnych. Niemniej jednak, jej postanowienia obowiązują każdą osobę odpowiedzialną za organizację pracy kierowców niezależnych (także jeżeli tą osobą jest sam kierowca), która może wówczas zostać ukarana.

Czy postanowienia ustawy obowiązują kierowców „oddawanych do dyspozycji” przez pracodawcę, a także pośredników i podmioty korzystające z usług wynajmu pojazdów z kierowcą?

Tak. Do odpowiedzialności może zostać pociągnięta każda osoba, która zajmuje się organizacją pracy kierowców transportu drogowego.

Czy może być ścigany fakt spędzania regularnego okresu odpoczynku tygodniowego w pojeździe znajdującym się za granicą, ale stwierdzony na terenie Francji?

Kontrola przepisów dotyczących spędzania regularnego okresu odpoczynku tygodniowego będzie przeprowadzana wyłącznie w ramach rutynowych czynności kontrolnych przy drodze, podczas których jest sprawdzane przestrzeganie wszystkich przepisów dotyczących transportu drogowego. Przedmiotem tego typu kontroli nie jest sprawdzanie warunków spędzania regularnego okresu odpoczynku tygodniowego w okresie wcześniejszym przed dniem przeprowadzania czynności kontrolnych.

Adam Hrycak, prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 37675 )
Array ( [docId] => 37675 )