Kara za niedostosowany formularz prawa jazdy lub świadectwa kierowcy

Autor: Adam Hrycak
Data: 18-03-2016 r.

Jeśli kierowca z Ukrainy nie ma w prawie jazdy potrzebnego kodu 95, wyposażenie go w świadectwo kierowcy nie rozwiązuje sprawy, gdyż formularz ten także nie zawiera miejsca, gdzie można wpisać informację o kodzie 95.

Wolno wręczyć kierowcy oryginały orzeczeń lekarskich i psychologicznych, ale i to rozwiązanie nie jest idealne.

Świadectwo to nie rozwiązanie

 

Blankiety praw jazdy muszą zawierać kod 95 oraz termin ważności świadectwa kwalifikacji zawodowej. Problem w tym, że prawa jazdy coraz częściej zatrudnianych w polskich firmach transportowych kierowców zza wschodniej granicy nie podlegają prawu unijnemu i nie zawierają informacji co do kodu 95. Zagraniczne służby kontrolne nakładają w takich przypadkach kary w wysokości kilkuset euro, np. w Niemczech.

Rozwiązaniem tej sytuacji mogłoby się wydawać wyposażenie kierowcy w świadectwo kierowcy. Kierowca musi je okazać na każde wezwanie służb kontrolnych. Chociaż dokument ten potwierdza posiadanie przez kierowcę wymaganych uprawnień, to niestety w jego blankiecie również nie wyszczególniono pozycji do wpisania kodu 95. Jeżeli więc kierowca w trakcie kontroli za granicą okaże dokument prawa jazdy oraz świadectwo kierowcy niezawierające oznaczenia kodem 95, kontrolujący mogą uznać, że nie posiada wymaganych uprawnień i nałożyć karę.

Pozostają oryginały orzeczeń

W innych krajach, np. w Czechach, Estonii czy na Litwie, kod jest wpisywany do świadectwa kierowcy, dzięki czemu w razie kontroli ani kierowca, ani przedsiębiorca nie są narażeni na karę z tego tytułu. W Polsce nie wiadomo, czy będą zmiany blankietu tego świadectwa. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie wydało też wytycznych, które pozwalałyby urzędnikom wydającym świadectwo na wpisanie do niego tego kodu pomimo braku odpowiedniej rubryki.

Do czasu zmodyfikowania formularza świadectwa jedynym sposobem na uniknięcie mandatu jest wyposażenie kierowcy w oryginały orzeczeń lekarskich i psychologicznych. Niestety nie jest to rozwiązanie pozbawione wad. Oryginały tych dokumentów powinny być bowiem przechowywane w siedzibie przewoźnika przez cały okres zatrudnienia kierowcy. W razie kontroli w siedzibie firmy przewoźnik naraża się na karę ze strony Inspekcji Transportu Drogowego lub Państwowej Inspekcji Pracy.

Adam Hrycak, prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 38765 )
Array ( [docId] => 38765 )