Nowe prawa pasażerów kolei

Data: 23-06-2023 r.

Pociąg nie przyjechał lub został odwołany? A może utknął gdzieś w polu i trudno powiedzieć co dalej zrobić? Każdy kto podróżował pociągiem na pewno zmierzył się nieraz z jakimiś niedogodnościami. Nie zawsze jednak udało się uzyskać rekompensatę. Zgodnie z nowymi przepisami europejskimi, pasażerowie przewozów kolejowych mają mieć jasno określone prawa. Sprawdźmy jakie. 

Nowe przepisy zobowiązują przedsiębiorców kolejowych do udzielania większej ilości informacji na temat praw pasażerów i obowiązujących przepisów. Informacja o prawach pasażerów może się na przykład znaleźć na biletach. Łatwiejsza i bardziej przystępna ma być procedura składania skarg. 

 

Od czerwca na terenie całej Unii Europejskiej obowiązują już nowe przepisy dotyczącej praw pasażerów kolei. Dotyczą one przede wszystkim sytuacji:
a) podróżujących osób niepełnosprawnych, a także
b) pasażerów korzystających z połączenia, które jest opóźnione czy wręcz odwołane. 

Ad. a) Niepełnosprawny pasażer

Zgodnie z nową regulacją, działające na terenie Unii Europejskiej przedsiębiorstwa kolejowe są zobowiązane do zagwarantowania bezpłatnej pomocy zarówno osobom niepełnosprawnym jak i osobom z ograniczoną sprawnością ruchową.  Sami podróżni będą zobowiązani do poinformowania przedsiębiorstwa o potrzebie pomocy, z pewnym wyprzedzeniem. Ten wymagany czas został skrócony do 24 godzin przed planowaną podróżą. Wcześniej obowiązek ten musiał być zrealizowany co najmniej 48 godzin przed podróżą. 

Ważne: Jeśli pasażer niepełnosprawny lub z ograniczoną sprawnością ruchową podróżuje z osobą towarzyszącą - osoba ta nie płaci za podróż.

Przedsiębiorstwo jest zobowiązane zapewnić także miejsce dla psów towarzyszących osób z ograniczoną sprawnością ruchową. 

ad. b) Opóźnienia i odwołania

Niestety opóźnienia pociągów, a nawet jego odwołanie nie jest sytuacją niespotykaną. Nowa regulacja europejska gwarantuje dodatkową ochronę pasażerów przed takimi przypadkami. Jeśli opóźnienie przekracza 60 minut pasażerowie mogą zdecydować, czy chcą zwrotu kosztów biletu, czy też będą kontynuować podróż lub zmienią trasę na podobnych warunkach, jednak bez dodatkowych kosztów. Operatorzy będą zobowiązani także do dostarczenia napojów i posiłków, jeśli pojawi się taka potrzeba. Jeśli sytuacja będzie wymagała zakwaterowanie - pasażer ma otrzymać od przedsiębiorcy zwrot kosztów noclegu. 

Jeśli po 100 minutach od planowanego odjazdu, pasażerowie nie otrzymają żadnej informacji na temat możliwości zmiany planu podróży, będą mieli możliwość samodzielnego zorganizowania sobie podróży transportem publicznym. Jej koszt będzie zwrócony przez przedsiębiorcę. 

Ważne: Prawa pasażera:
a) w przypadku odwołania pociągu - ma on prawo do zwrotu 100% kosztów biletu
b) w przypadku, gdy pociąg "utknie" gdzieś po drodze, przedsiębiorstwo jest zobowiązane odwieźć pasażera albo na stację docelową, albo na taką stację, z której będzie możliwe kontynuowanie podróży. 

Docelowo pociągu mają gwarantować więcej miejsca na rowery. Nowe i odnawiany pociągi będą już musiały zawierać takie miejsce. Zdaniem twórców tych przepisów ma to stanowić swojego rodzaju zachętę do korzystania z rowerów. Regulacja dotycząca rowerów ma wejść w życie dopiero 7 czerwca 2025 r. 

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Parlamentu Europejskiego - portal europarl.europa.eu

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 43114 )
Array ( [docId] => 43114 )