Przewóz w załodze kilkuosobowej

Data: 13-07-2013 r.

Praca w załodze kilkuosobowej jest nadal kwalifikowana jako przewóz w załodze, gdy dwóch kierowców zmienia pojazd na inny. Tak samo jest w sytuacji, gdy jeden z kierowców zostaje zastąpiony drugą osobą.

Zmiana pojazdu, którym kierowcy wykonują przewóz w załodze, nie powoduje, że od tego momentu nie mamy do czynienia z załogą kilkuosobową. Podobnie zmiana jednego z kierowców nie skutkuje tym, że przewóz przestanie być wykonywany w załodze.

Przewóz w załodze występuje zawsze, gdy podczas każdego okresu prowadzenia, występującego między dwoma kolejnymi odpoczynkami dziennymi lub między odpoczynkiem dziennym a tygodniowym w pojeździe przebywa co najmniej dwóch kierowców, którzy mają go prowadzić. Jest to jedyny warunek wymagany, by dany przewóz traktować jako wykonywany w załodze. Nie ma znaczenia pojazd, którym kierowcy jadą. Nie są istotne również personalia kierowców, jeśli przez cały okres prowadzenia w pojeździe przebywa co najmniej dwóch z nich.


Nie ma przeszkód, by drugi kierowca załogi zmienił się w trakcie wykonywania zadania przewozowego z innym szoferem. Przewóz będzie uważany za wykonywany w załodze również, gdy podczas pierwszej godziny jazdy w pojeździe będzie tylko jeden kierowca, a drugi dosiądzie się potem. Jednak później musi przebywać w aucie dwóch kierowców.

Podobnie należy określać zmianę pojazdu w trakcie wykonywania przewozu w załodze. Jeśli kierowcy przesiadają się w związku z awarią samochodu do pojazdu zastępczego lub np. podstawiają do kontrahenta jeden pojazd, a następnie kontynuują przewóz innym autem, nadal mamy do czynienia z przewozem w załodze.


Podstawa prawna:
art. 4 lit. o rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 382/85 (Dz.Urz. UE l.102 z 11 kwietnia 2006 r.).



Łukasz Prasołek
,asystent sędziego w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego, specjalista z zakresu czasu pracy kierowców, były pracownik PIP




Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 32253 )
Array ( [docId] => 32253 )