Ciężarówki spełniające normy Euro 6

Data: 18-07-2013 r.

Do końca roku można wybrać pomiędzy zakupem ciężarówek spełniających normy Euro 6 lub Euro 5. Jednak niekoniecznie warto inwestować w najnowszy tabor, ponieważ ceny samochodów Euro 6 mogą być sporo wyższe.

Dopóki jest wybór, rządom, producentom samochodów i przewoźnikom nie spieszy się do ciężarówek spełniających normy Euro 6. Rządy nie wprowadziły jeszcze niższego myta dla modeli Euro 6. Zazwyczaj, gdy wchodziła nowa norma, rok wcześniej dla zachęty pojawiały się nowe, niższe stawki opłat drogowych.

Ministerstwo Transportu nie przewiduje na razie wprowadzenia stawek myta dla ciężarówek spełniających normę Euro 6, mimo że nowa norma czystości spalin zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2014 r. Samochody te płacą tyle samo, co ciężarówki z Euro 5. Także Niemcy, kluczowy kraj dla polskich przewoźników, nie podają dokładnych planów wprowadzenia niższych stawek myta dla ciężarówek Euro 6. Pod koniec 2012 roku niemiecki minister transportu przekonywał, że maut dla tych samochodów wejdzie w październiku 2013 roku i będzie o 4 eurocenty niższy niż dla modeli Euro 5, jednak nikt tego nie potwierdził.

Obecnie niemiecki resort transportu pracuje nad mytem dla ciężarówek Euro 6, ale nie wiadomo, kiedy zostanie wprowadzone, ani jakiej będzie wysokości. Jedynie w Austrii ciężarówki Euro 6 otrzymały od 1 stycznia 2012 r. ulgi w mycie.

 

Trudno obliczyć opłacalność zakupu taboru, jeżeli nie znamy cen samochodów oraz opłat drogowych. Przyjmuje się, że ciągnik siodłowy Euro 6 będzie przeciętnie o 10 tys. euro droższy od wersji Euro 5. Prawdopodobnie zestawy spełniające normę Euro 6 będą płaciły myto o 3−4 eurocenty niższe od Euro 5, więc przy rocznych przebiegach 120 tys. km, oszczędności w mycie sięgną w najlepszym razie 4.800 euro. Jednak należy liczyć się z wyższymi kosztami eksploatacji pojazdów Euro 6, które w porównaniu z poprzednimi wersjami mają bardziej skomplikowany układ oczyszczania spalin i rozbudowaną elektronikę. Koszty eksploatacji mogą więc wzrosnąć o ok. 2.000 euro.

Do zakupu ciężarówek Euro 6 nie zachęcają nawet ich producenci, chociaż np. Scania już sprzedała w Europie ponad 2 000 tych samochodów. Właśnie wprowadziła nową generację pojazdów Euro 6, o spalaniu o 3% mniejszym od poprzedniej. Ciężarówki Euro 6 są o 8−9.000 euro droższe od Euro 5, więc różnica cen pomiędzy Euro 5 i Euro 6 jest zbyt duża, aby zakup pojazdu się zwrócił.

Źródło: ZMPD

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »
Array ( [docId] => 32302 )
Array ( [docId] => 32302 )