Diety i ryczałty za nocleg jednak wolno wliczać do płacy minimalnej

Data: 23-10-2015 r.

Niemiecki urząd celny zakończył kontrolę w jednej z polskich firm transportowych i w pełni zaakceptował wliczanie do minimalnej stawki należności za podróże służbowe. Służba celna potwierdziła następnie te informacje w oficjalnym stanowisku.

Wynik kontroli polskiego przedsiębiorstwa był pozytywny. Przedsiębiorca wypłacił należności w wysokości pokrywającej wymagania płacy minimalnej w Niemczech. Oznacza to, że niemiecki urząd celny zaakceptował, iż do płacy minimalnej można wliczyć ryczałt noclegowy oraz diety pomniejszone o wynikające z wytycznych niemieckiego ministerstwa finansów kwoty świadczeń socjalnych.

Jak to rozliczyć

 

W Polsce nie ma uregulowań prawnych określających skład diety, zatem koszty faktycznie poniesione przez kierowcę (koszty podróży, zakwaterowania i wyżywienia) należy odliczyć od pełnej kwoty przyznawanej diety. Pozostała kwota diety traktowana jest jako płaca minimalna.

Jeżeli nie można określić kosztów ponoszonych przez pracownika, należy zastosować kwotę równą minimum żywieniowemu i mieszkaniowemu wynikające z niemieckiego rozporządzenia dotyczącego ubezpieczenia społecznego. Tylko kwota pozostała po odliczeniu tych dwóch składników może zostać uznana za płacę minimalną. Kwota miesięczna stanowiąca minimum żywieniowe to 229 euro, a na zakwaterowanie – 223 euro. Ryczałt za nocleg w całości podlega włączeniu do stawki minimalnej, pod warunkiem że kierowca odbiera odpoczynek w kabinie.

Jak przebiega kontrola

Urząd niemiecki ma prawo wzywać do okazania dokumentów potwierdzających faktyczne wypłacenie kierowcy należności w odpowiedniej wysokości, zatem pomocne będą wydruki dotyczące przelewów bankowych lub pokwitowania wypłaty gotówki podpisane przez kierowcę. W przypadku wątpliwości organ wzywa do uzupełnienia dokumentów.

Każda kontrola ma charakter indywidualny. Okres trwania kontroli nie jest jednoznaczny i zależy w dużej mierze od jakości wymienianych informacji. Najczęściej komunikacja z urzędem odbywa się za pomocą poczty elektronicznej (nie trzeba mieć kwalifikowanego podpisu).

Arkadiusz Góra, ekspert OCRK, były wieloletni pracownik Inspekcji Transportu Drogowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »
Array ( [docId] => 37929 )
Array ( [docId] => 37929 )