Inne kabiny ciężarówek

Autor: Izabela Kunowska
Data: 23-03-2014 r.

Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego uznała, że kabiny ciężarówek powinny być inne. Producenci będą mogli projektować bardziej opływowe nosy samochodów. Poprawi to bezpieczeństwo na drogach i wpłynie na środowisko.

Zdaniem Parlamentu takie rozwiązanie zapewni, że piesi i rowerzyści nie będą wciągani pod koła ciężarówki podczas zderzenia. Komisja chce, żeby wszystkie pojazdy ciężarowe sprzedawane od 2022 roku miały tak zbudowane kabiny. Parlament wezwał również do wprowadzenia standardów efektywności paliwowej ciężarówek.

Obecne prawo o wymiarach pojazdów ciężarowych wymusza, aby ciężarówki miały całkowicie płaskie kabiny. To utrudnia zarówno poprawę bezpieczeństwa, jak i efektywność zużycia paliwa. Bardziej zaokrąglona kabina wraz z klapkami z tyłu może obniżyć zużycie paliwa o 7−10%. Przyjmując, że ciężarówka pokonuje 100 tys. km, przy obecnych cenach paliwa, będzie można rocznie zaoszczędzić 3.000 euro.

Decyzja Parlamentu musi być poparta przez 28 unijnych krajów. Jednak producenci ciężarówek wywierają presję na rządy państw, aby zablokować poprawiające bezpieczeństwo zmiany. Chcą ich zakazać do 2025 roku ze względów konkurencyjnych. Są również przeciwni dodatkowym wymogom bezpieczeństwa, takim jak poprawa widoczności kierowcy. Decyzja komisji musi być potwierdzona na głosowaniu plenarnym w kwietniu, następnie nad projektem zagłosują państwa członkowskie.

Źródło:

etransport.pl, transportenvironment.org

Izabela Kunowska, specjalista z zakresu transportu drogowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 34466 )
Array ( [docId] => 34466 )

Array ( [docId] => 34466 )