Założenia konwencji TIR
Przewóz realizowany na podstawie konwencji TIR (Transport International Road) podpisanej 14 listopada 1975 roku w Genewie, dotyczy międzynarodowego transportu samochodami ciężarowymi opartego na dokumencie gwarancyjnym nazywanym karnetem TIR. Podpisało ją 48 krajów.
Konwencja TIR zakłada, że pojazdy posiadające karnet TIR są sprawdzane i plombowane w kraju, z którego dostawa jest wywożona, a odplombowanie i kontrola końcowa następuje w miejscu docelowym. Tym sposobem formalności celne mogą zostać zredukowane do minimum pod warunkiem, że pojazd posiada świadectwo zdolności technicznej na przewozy międzynarodowe i porusza się jedynie trasą zaakceptowaną przez władze celne. Ponadto ładunek jest zaplombowany w tzw. przesyłkę celną, czyli pojemnik typu kontener, ułatwiający transport towaru bez konieczności jego przeładunku.
Karnet TIR i oznaczenia samochodu
Podstawowym dokumentem stosowanym w ramach konwencji TIR jest karnet, który traktowany jest jako dokument celny i gwarancyjny. Karnet wystawia IRU (Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego), a przewoźnikowi wydaje za poręczeniem odpowiedniego stowarzyszenia państwa-strony w konwencji. W Polsce karnet TIR uzyskasz od Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, który wydaje go w formie 4, 6, 14 i 20 woletów.