Transport drogowy w ramach konwencji TIR

Autor: Stwora Sylwia
Data: 22-10-2012 r.

Wwożenie i wywożenie towaru ciężarówkami z jednego kraju na teren innego wiąże się ze żmudnymi i skomplikowanymi procedurami na przejściach granicznych oraz w urzędach celnych. Stąd warto postarać się o karnet i oznaczenia zgodne z konwencją TIR, gdyż znacznie uproszczą one kontrole celne.

Założenia konwencji TIR

Przewóz realizowany na podstawie konwencji TIR (Transport International Road) podpisanej 14 listopada 1975 roku w Genewie, dotyczy międzynarodowego transportu samochodami ciężarowymi opartego na dokumencie gwarancyjnym nazywanym karnetem TIR. Podpisało ją 48 krajów.

Konwencja TIR zakłada, że pojazdy posiadające karnet TIR są sprawdzane i plombowane w kraju, z którego dostawa jest wywożona, a odplombowanie i kontrola końcowa następuje w miejscu docelowym. Tym sposobem formalności celne mogą zostać zredukowane do minimum pod warunkiem, że pojazd posiada świadectwo zdolności technicznej na przewozy międzynarodowe i porusza się jedynie trasą zaakceptowaną przez władze celne. Ponadto ładunek jest zaplombowany w tzw. przesyłkę celną, czyli pojemnik typu kontener, ułatwiający transport towaru bez konieczności jego przeładunku.

Karnet TIR i oznaczenia samochodu

Podstawowym dokumentem stosowanym w ramach konwencji TIR jest karnet, który traktowany jest jako dokument celny i gwarancyjny. Karnet wystawia IRU (Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego), a przewoźnikowi wydaje za poręczeniem odpowiedniego stowarzyszenia państwa-strony w konwencji. W Polsce karnet TIR uzyskasz od Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, który wydaje go w formie 4, 6, 14 i 20 woletów.

Jeśli transport odbywa się przez jeden urząd celny wyjściowy, jedną granicę oraz jeden urząd celny docelowy stosuje się pierwszy z karnetów. Wraz ze wzrostem liczby danych granic, przejść i urzędów wymagane są kolejne pary woletów.

Ponadto pojazd, w którym transportuje się towar pod osłoną karnetu TIR musi posiadać niebieską tabliczkę z białym napisem TIR.

Przed wjazdem na teren państwa-strony konwencji przewoźnik posiadający karnet TIR jest zobowiązany do zgłoszenia ładunku docelowym władzom celnym.


Zobacz także:

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 32278 )
Array ( [docId] => 32278 )

Array ( [docId] => 32278 )