Wolna droga do Rosji

Data: 05-04-2016 r.

Polska i Rosja wreszcie porozumiały się w sprawie zezwoleń na samochodowe przewozy towarowe. Do końca 2016 roku Polska będzie miała do wykorzystania 170 tys. zezwoleń na przewozy, w tym 30 tys. na przewozy z i do krajów trzecich.

Po dwudniowych negocjacjach 1 kwietnia w Gdańsku porozumienie w tej sprawie podpisali wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit i wiceminister transportu Federacji Rosyjskiej Nikołaj Asauł.

Strony umowy mają wymienić się ważnymi do końca 2016 roku zezwoleniami. Strona rosyjska dostanie 170 tys. zezwoleń, w tym 10 tys. na przewozy z/do krajów trzecich, a polscy przewoźnicy 170 tys. zezwoleń, w tym 30 tys. na przewozy z/do krajów trzecich, czyli na transport towarów z krajów spoza Polski do Federacji Rosyjskiej. Jerzy Szmit powiedział, że właśnie te zezwolenia są przez polskich przewoźników najbardziej oczekiwane i na ich temat zawsze jest największa dyskusja.

Zdaniem ministra Szmita wypracowane rozwiązanie nie jest idealne ani dla Federacji Rosyjskiej, ani dla Polski. Jego sfinalizowanie wymagało tak długiej dyskusji, bo nie było łatwo znaleźć przestrzeń, na którą mogły się zgodzić zarówno Polska, jak i Rosja.

Asauł zapewnił, że Rosja zastosowała się do wszystkich sugestii polskiej strony, wprowadzając nowe przepisy, które niedługo będą opublikowane w Rosji. Rosjanie zmienią przepisy tak, aby pozwalały kwalifikować więcej przewozów jako wymianę dwustronną, a nie z/do krajów trzecich.

Polska otrzyma w tym roku w sumie – razem z zezwoleniami wydawanymi na podstawie umowy tymczasowej – 40 tys. zezwoleń na przewozy z/do krajów trzecich. Jest to o 5 tys. mniej niż w ubiegłym roku.

Szmit ocenił, że te 170 tys. zezwoleń dwustronnych w znacznym stopniu pozwoli – dzięki zmianie prawa Federacji Rosyjskiej – zaspokoić potrzeby polskich przewoźników. – Chodzi o interpretacje przewozów, które są z krajów trzecich, a które są dwustronne. Teraz, po zmianach rozporządzeń, znacznie więcej przewozów będzie mogło być interpretowanych jako przewozy dwustronne, a nie z/do krajów trzecich – mówił.

Rosjanie wprowadzili zmiany w przepisach kwalifikujących jako przewozy dwustronne przewozy towarów wyprodukowanych w Polsce, ale fakturowanych w centralach w innych krajach. Do tej pory strona rosyjska kwalifikowała to jako przewozy z krajów trzecich.

Strony ustaliły, że będą pracować nad zmianą długofalowej umowy między Polska i Rosją. – Czasy się zmieniły, są nowe warunki – mówił polski minister. – Dla rozwiązywania bieżących problemów, pojawiających się na drogach w obu krajach powołany zostanie specjalny zespół, który będzie na bieżąco interweniował w takich sytuacjach.

Do 15 kwietnia obowiązuje, zawarte w lutym w Moskwie, czasowe porozumienie dotyczące zezwoleń na samochodowe przewozy towarowe. Na jego podstawie polscy przewoźnicy otrzymali 20 tys. zezwoleń, w tym 10 tys. na przewozy z/do krajów trzecich. Rosjanie otrzymali natomiast 20 tys. zezwoleń, w tym 500 na przewozy z/do krajów trzecich.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 38826 )
Array ( [docId] => 38826 )

Array ( [docId] => 38826 )