Wolna droga do Rosji

Data: 05-04-2016 r.

Polska i Rosja wreszcie porozumiały się w sprawie zezwoleń na samochodowe przewozy towarowe. Do końca 2016 roku Polska będzie miała do wykorzystania 170 tys. zezwoleń na przewozy, w tym 30 tys. na przewozy z i do krajów trzecich.

Po dwudniowych negocjacjach 1 kwietnia w Gdańsku porozumienie w tej sprawie podpisali wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit i wiceminister transportu Federacji Rosyjskiej Nikołaj Asauł.

 

Strony umowy mają wymienić się ważnymi do końca 2016 roku zezwoleniami. Strona rosyjska dostanie 170 tys. zezwoleń, w tym 10 tys. na przewozy z/do krajów trzecich, a polscy przewoźnicy 170 tys. zezwoleń, w tym 30 tys. na przewozy z/do krajów trzecich, czyli na transport towarów z krajów spoza Polski do Federacji Rosyjskiej. Jerzy Szmit powiedział, że właśnie te zezwolenia są przez polskich przewoźników najbardziej oczekiwane i na ich temat zawsze jest największa dyskusja.

Zdaniem ministra Szmita wypracowane rozwiązanie nie jest idealne ani dla Federacji Rosyjskiej, ani dla Polski. Jego sfinalizowanie wymagało tak długiej dyskusji, bo nie było łatwo znaleźć przestrzeń, na którą mogły się zgodzić zarówno Polska, jak i Rosja.

Podobne zdanie wyraził wiceminister transportu Federacji Rosyjskiej Nikołaj Asauł. Ustalone liczby zezwoleń uwzględniają porozumienie, które było ważne do końca ubiegłego roku. Uważamy, że w warunkach obniżającego się rynku ta ilość zezwoleń jest wystarczająca zarówno dla strony polskiej, jak i rosyjskiej. Jesteśmy w stanie w ciągu 14 dni spotkać się, aby zdecydować o ewentualnym uzupełnieniu liczby zezwoleń – mówił.

Asauł zapewnił, że Rosja zastosowała się do wszystkich sugestii polskiej strony, wprowadzając nowe przepisy, które niedługo będą opublikowane w Rosji. Rosjanie zmienią przepisy tak, aby pozwalały kwalifikować więcej przewozów jako wymianę dwustronną, a nie z/do krajów trzecich.

Polska otrzyma w tym roku w sumie – razem z zezwoleniami wydawanymi na podstawie umowy tymczasowej – 40 tys. zezwoleń na przewozy z/do krajów trzecich. Jest to o 5 tys. mniej niż w ubiegłym roku.

W dochodzeniu do szerszej zgody negocjatorzy napotykali wiele trudności. Minister Szmit przyznał, iż zdaje sobie sprawę, że 30 tys. zezwoleń to nie jest wystarczająca liczba: Chcielibyśmy ich więcej, ale w tym momencie musieliśmy się na nią zgodzić. Strona rosyjska zobowiązała się do zmiany wprowadzonych w ubiegłym roku rozporządzeń, które w bardzo rażący sposób uderzały w obecność polskiego transportu w Rosji. Mamy zapewnienia i jest już uzgodniona treść zmian, które będą dokonane, jest uzgodniony termin i dopiero jak to zmienione rozporządzenie zostanie opublikowane, wówczas wymieniamy się zezwoleniami – wyjaśniał na konferencji prasowej.

Szmit ocenił, że te 170 tys. zezwoleń dwustronnych w znacznym stopniu pozwoli – dzięki zmianie prawa Federacji Rosyjskiej – zaspokoić potrzeby polskich przewoźników. – Chodzi o interpretacje przewozów, które są z krajów trzecich, a które są dwustronne. Teraz, po zmianach rozporządzeń, znacznie więcej przewozów będzie mogło być interpretowanych jako przewozy dwustronne, a nie z/do krajów trzecich – mówił.

Rosjanie wprowadzili zmiany w przepisach kwalifikujących jako przewozy dwustronne przewozy towarów wyprodukowanych w Polsce, ale fakturowanych w centralach w innych krajach. Do tej pory strona rosyjska kwalifikowała to jako przewozy z krajów trzecich.

Nikołaj Asauł uznał, że podpisane 20 lat temu długofalowe porozumienie w sprawie transportu w obu krajach „nie oddaje aktualnego stanu w przewozach drogowych w Europie, w Unii Europejskiej i trzeba będzie pomyśleć nad nową redakcją porozumienia”. – Liczymy na to, że w tym roku zostaną wprowadzone odpowiednie zmiany w postaci porozumienia międzyrządowego, które będzie uwzględniało ten zmieniający się świat – dodał.

Strony ustaliły, że będą pracować nad zmianą długofalowej umowy między Polska i Rosją. – Czasy się zmieniły, są nowe warunki – mówił polski minister. – Dla rozwiązywania bieżących problemów, pojawiających się na drogach w obu krajach powołany zostanie specjalny zespół, który będzie na bieżąco interweniował w takich sytuacjach.

Do 15 kwietnia obowiązuje, zawarte w lutym w Moskwie, czasowe porozumienie dotyczące zezwoleń na samochodowe przewozy towarowe. Na jego podstawie polscy przewoźnicy otrzymali 20 tys. zezwoleń, w tym 10 tys. na przewozy z/do krajów trzecich. Rosjanie otrzymali natomiast 20 tys. zezwoleń, w tym 500 na przewozy z/do krajów trzecich.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »
Array ( [docId] => 38826 )
Array ( [docId] => 38826 )