Wydawać by się mogło, iż z punktu widzenia interesu zamawiającego cena rażąco niska stanowi wyjątkową okazję zlecenia realizacji zamówienia przy jednoczesnej minimalizacji jego kosztów. Trudno zatem w pierwszej chwili zrozumieć intencję ustawodawcy, który w art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy - Prawo zamówień publicznych nakazuje zamawiającemu odrzucić ofertę, której cena jest rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia, tym bardziej, że ustawa nie precyzuje tego pojęcia.
Przyjmuje się, iż za cenę rażąco niską należy uznać cenę niewiarygodną w stosunku do średnich cen rynkowych. Odrzucenie takiej oferty nie może jednak nastąpić „automatycznie”. W orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości kilkukrotnie podkreślone zostało, iż określenie, czy cena faktycznie jest rażąco niska, wymaga uprzedniego zażądania wyjaśnień od wykonawcy, który złożył daną ofertę.
Obowiązek taki nakłada na zamawiającego również ustawa - Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którą w celu ustalenia, czy oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, zwraca się on do wykonawcy o udzielenie w określonym terminie wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, a następnie oceniając wyjaśnienia, bierze pod uwagę obiektywne czynniki, w oszczędność metody wykonania zamówienia, wybrane rozwiązania techniczne, wyjątkowo sprzyjające warunki wykonywania zamówienia dostępne dla wykonawcy, oryginalność projektu wykonawcy czy też wpływ pomocy publicznej.