Gdzie złożyć wniosek o zasiłek macierzyński
Wniosek o zasiłek macierzyński składać należy albo do ZUS albo do płatnika składek (czyli najczęściej do pracodawcy). Pracownice, których płatnicy składek zgłaszają do ubezpieczenia chorobowego powyżej 20 ubezpieczonych, występują o zasiłek macierzyński do płatnika składek (pracodawcy). Natomiast do jednostki ZUS właściwej ze względu na siedzibę płatnika składek wniosek o zasiłek macierzyński składają: pracownice, których płatnicy składek zgłaszają do ubezpieczenia chorobowego nie więcej niż 20 ubezpieczonych. Do ZUS wniosek składają także ubezpieczone pracownice prowadzące pozarolniczą działalność i osoby z nimi współpracujących oraz ubezpieczone będących duchownymi.
Jakie dokumenty dołączyć do wniosku
Jakie dokumenty należy złożyć do wniosku o zasiłek macierzyński? Najważniejszym dokumentem jaki należy złożyć starając się o zasiłek macierzyński jest akt urodzenia dziecka. Pracownica u swojego pracodawcy lub w ZUS składa skrócony odpis aktu urodzenia dziecka lub zagraniczny akt urodzenia dziecka albo ich kopię potwierdzoną przez płatnika zasiłku za zgodność z oryginałem.
Ponadto starając się o zasiłek macierzyński należy złożyć:
- zaświadczenie płatnika składek wystawione na druku ZUS Z-3 - w przypadku pracowników;
- zaświadczenie płatnika składek ZUS Z-3b - w przypadku ubezpieczonych wykonujących pozarolniczą działalność, ubezpieczonych współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność oraz duchownych;
- zaświadczenie płatnika składek na druku ZUS Z-3a - w przypadku pozostałych ubezpieczonych.