Wydaje się i praktyka to potwierdza, że w wielu firmach nie prowadzi się rzetelnej ewidencji kosztów bhp i przeprowadzania ich analizy albo z braku wiedzy na ten temat albo tylko z niechęci do dodatkowego zajęcia.
W niewielu zakładach pracy, nawet posiadających certyfikowany
system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy , nie liczy się ekonomicznych aspektów jego wprowadzenia, w tym zysków lub ograniczenia strat, a jeżeli się liczy to przeważnie koszty związane z wprowadzeniem i funkcjonowaniem systemu.
Faktem jest, że jeżeli obliczanie stałych wydatków na bhp jest sprawą niezbyt skomplikowaną to wyliczenie ekonomicznych korzyści jest już stosunkowo trudne.
Wiele zakładów posiada wdrożony system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, inni nie lecz ich szefowie zastanawiają się nad jego wprowadzeniem, ale są i takie firmy, których kierownictwo uważa, że system jedynie dodatkowo obciąży kadrę kierowniczą i służbę
bhp nowymi obowiązkami a w rzeczywistości niewiele zmieni w przedsiębiorstwie.
Funkcjonuje bowiem dość powszechne przekonanie, że zapewnienie pracownikom ochrony zdrowia zgodnej z wymaganiami obowiązujących przepisów i poprawa warunków pracy oznacza dla firmy przede wszystkim dodatkowe nakłady finansowe i nie daje mierzalnych korzyści. Ponoszone przez przedsiębiorstwo koszty działań profilaktycznych utożsamiane są przede wszystkim z korzyściami dla pracowników – praca bezpieczniejsza i wykonywana w lepszych warunkach.
Korzyści z wprowadzenia systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy można podzielić na:
- niematerialne, takie jak:
- obniżenie wskaźników częstotliwości i ciężkości wypadków przy pracy,
- zmniejszenie stwierdzonych chorób zawodowych,
- spadek uciążliwości pracy,
- poprawa ergonomii na stanowiskach pracy,
- redukcję liczby zatrudnionych w warunkach niebezpiecznych czy uciążliwych,
- podniesienie świadomości pracowników w zakresie bhp – poprawa kultury bezpieczeństwa pracy,
- szerokie zaangażowanie kadry i pracowników w sprawy bezpieczeństwa i higieny pracy,
- skuteczniejsze szkolenia w zakresie bhp,
- mniejsze problemy podczas kontroli PIP, PIS, PSP, UDT, nadzoru budowlanego itd. przez udowodnienie stosowania i spełnianie międzynarodowych standardów BHP
- materialne, w których mieszczą się:
- ograniczenie kosztów spowodowanych wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi,
- zmniejszenie kosztów spowodowanych absencją chorobową pracowników,
- optymalizację kosztów związanych z zapewnieniem minimalnych, prawnych wymagań bhp, w tym kosztów zapewnienia środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,
- usprawnienie nakładów na działania dla poprawy warunków bhp,
- stosowanie działań zapobiegawczych w miejsce usuwania skutków wypadków,
- poprawę konkurencyjności firmy przez kreowanie wizerunku nowoczesnego, bezpiecznego przedsiębiorstwa , udowodnienie stosowania i spełnianie międzynarodowych standardów bhp.
Lesław Zieliński, były główny inżynier zarządzania bezpieczeństwem pracy, rejestrowany audytor pomocniczy SZBP wg ISRS
Zobacz także: