Rzecznik Ubezpieczonych
Organem powołanym specjalnie do rozpatrywania skarg z zakresu ubezpieczeń jest Rzecznik Ubezpieczonych. Każdego roku kierowanych jest do niego kilka tysięcy skarg.
Rzecznik Ubezpieczonych nie może co prawda niczego ubezpieczycielowi nakazać, ale może wystąpić do firmy ubezpieczeniowej w Twoim imieniu i zażądać wyjaśnień. Pamiętaj jednak, aby mógł on zająć się Twoją sprawą powinieneś złożyć skargę na piśmie.
Spór z towarzystwem ubezpieczeniowym możesz spróbować rozwiązać również w sądzie polubownym działającym przy Rzeczniku Ubezpieczonych. Koszty postępowania w sądzie polubownym są dużo niższe niż w sądzie powszechnym. Opłata rejestracyjna wynosi 15 zł, a arbitrażowa zależy od wysokości dochodzonej kwoty, nie może być jednak niższa niż 100 zł. Kwota sporu musi być natomiast niższa niż 1000 zł. Wyrok sądu polubownego, jak i zawarta przed nim ugoda mają taką samą moc prawną jak wyrok sądu powszechnego.
Musi być jednak spełniony podstawowy warunek. Obie strony, czyli konsument i ubezpieczyciel, muszą się na nie zgodzić. Niestety, z tej formy pomocy korzysta niewiele osób ponieważ na taki sposób rozstrzygania sporu niechętnie zgadzają się zakłady ubezpieczeń.
Komisja Nadzoru Finansowego
Nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem rynku ubezpieczeniowego sprawuje Komisja Nadzoru Finansowego. Dlatego jeśli poczujesz się oszukany przez firmę ubezpieczeniową, możesz złożyć skargę do KNF.
Po otrzymaniu skargi na firmę ubezpieczeniową KNF występuje do niej z wezwaniem do przekazania szczegółowych wyjaśnień i stosownych dokumentów dotyczących kwestii poruszonych przez skarżącego.