Zastosowanie rachunku ABC w firmie pozwoli odpowiedzieć m.in. na pytania:
Jakim działaniom służą określone zasoby przedsiębiorstwa?
Ile kosztują poszczególne działania (procesy) realizowane w firmie?
Dlaczego firma powinna realizować dane działanie?
Które działania tworzą wartość wyrobów lub usług, a które nie wpływają lub zmniejszają wartość wyrobów lub usług?
Istnieją dwa podstawowe kierunki opracowania i wdrażania strategii, które może wybrać firma. Są nimi:
Strategia wyróżnienia produktów (oferowania unikatowych produktów).
Strategia przywództwa kosztowego.
Obie strategie, w dobie nadwyżki podaży nad popytem, służą uzyskaniu przewagi konkurencyjnej. Przyjęcie strategii wyróżnienia produktów polega na oferowaniu klientom produktów o unikalnych cechach, takich jak: unikalne wzornictwo, cechy użytkowe, produkty wytwarza się przy użyciu wyspecjalizowanych technologii. Przyjęcie tej strategii wymaga między innymi analizy kosztów. Koszty nie mogą być wyższe od wartości postrzeganej przez nabywców produktów i pożądanym przez firmę zyskiem.
Natomiast przyjęcie przez firmę strategii przywództwa kosztowego wymaga przykładowo: standaryzacji produktów, racjonalnego ponoszenia kosztów w procesach „okołoprodukcyjnych” (np. badanie i rozwój, marketing), wykorzystania ekonomii skali działalności, wdrażania technologii, które sprzyjają minimalizacji kosztów (np. just – in – time) czy stałej kontroli kosztów.
Podstawowymi parametrami wyróżniającymi firmę wśród konkurencji są: walory użytkowe i niezawodność produktów, koszt (cena) produktu oraz czas dostawy. Wymienione parametry możesz określić jako atrybuty strategiczne. Zwracanie przez zarząd firmy uwagi na wszystkie atrybuty może sprzyjać realizacji celu, jakim jest zadowolenie klienta, wyrażonego jako wartość dla klienta, czyli wartość (cenę), za którą klient gotów jest zapłacić.
W związku z tym budżetując koszty, należy zwrócić uwagę na tzw. łańcuch wartości. Łańcuch wartości określa funkcje biznesu, które kształtują wartość użytkową produktu. Odnajdziesz tę zależność na poniższym schemacie.
Kształtowanie wartości dla klienta
Opracowanie i wdrożenie strategii
|
|
|

|
|
}Procesy
innowacji
|
Badanie i rozwój
|
|

|
|
Projektowanie
|
|
|
|
|
Produkcja
|
|
}Procesy
operacji biznesowych
|
|
|
Marketing
|
|

|
|
|
|
|
Dystrybucja
|
|
}Procesy
obsługi posprzedażowej
|
|
|
Obsługa klienta
|
|

|
|
|
|
|
|
Wartość dla klienta
|
|
|
Dzięki analizie łańcucha wartości można wskazać relacje między parametrami produktu z punktu widzenia klienta, a
kosztami, jakie muszą być poniesione, aby te parametry firma spełniła. Proces analizy wartości rozpoczynasz od dekompozycji produktu na
parametry istotne z punktu widzenia klienta.
Waldemar Gos, profesor w Instytucie Rachunkowości Uniwersytetu Szczecińskiego
Zobacz także: