Jednym z najpopularniejszych sposobów przyciągania klientów przez firmy, jest oferowanie towarów po obniżonych cenach. Obniżka może dotyczyć towaru pełnowartościowego, a także towaru niepełnowartościowego. W drugim przypadku sprzedawca ma obowiązek uwidocznić przyczynę obniżki ceny lub poinformować o niej konsumenta.
Czasem przedsiębiorcy w ramach wyprzedaży udzielają rabatów (bonifikat). Bonifikata, to inaczej zniżka udzielona przez firmę – ustępstwo od ustalonej ceny towaru na rzecz nabywcy. Przez bonifikatę należy rozumieć zmniejszenie umówionej wcześniej należności za wykonane świadczenie.
Rabaty z perspektywy podatkowej
Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić dwa rodzaje rabatów:
- rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży
– niemające wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1
Ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ kwotą należną z tytułu
sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy pomniejszona już o udzielony
rabat;
- rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży
(bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta) – wpływające na
obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu; do tych rabatów
ma zastosowanie art. 29 ust. 4 w/w Ustawy; udzielenie takiego rabatu
wymaga odpowiedniego udokumentowania: w przypadku sprzedaży
dokumentowanej fakturą VAT – fakturą korygującą; w przypadku sprzedaży
ewidencjonowanej na kasie rejestrującej – ewidencją korekt.
Podstawa opodatkowania
Podstawą opodatkowania, jest – co do zasady – obrót, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku (art. 29 ust 1 Ustawy o podatku od towarów i usług). Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Zgodnie z art. 29 ust. 4 tejże ustawy, obrót obniża się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązujących rabatów (bonifikat, upustów).
Na gruncie Ustawy o podatku dochodowym i Ustawy o rachunkowości, każde zdarzenie gospodarcze, w tym sprzedaż przez firmę na preferencyjnych warunkach, powinno być należycie udokumentowane.
Obowiązek dokumentowania rabatów
Zgodnie z prawem obrót handlowy jest rejestrowany przez kasy
fiskalne. Nie zawsze jednak każde firmowe urządzenie rejestruje rabaty.
Kwotę faktycznie osiągniętego przychodu firma może udokumentować poprzez
miesięczne zestawienie sprzedaży, sporządzone za pomocą programu
komputerowego, który wykazuje kwoty sprzedaży, kwoty bonifikat.
Ewidencja komputerowa musi jednak równolegle dokumentować i ściśle
odzwierciedlać udzielone bonifikaty i przychody firmy rejestrowane za
pomocą kas fiskalnych, paragonów z kasy fiskalnej będących w posiadaniu
klienta i podatnika.
System dokumentowania bonifikat polegający na wykazaniu kwoty
bonifikaty na paragonach fiskalnych oraz w systemie informatycznym
firmy, wystarczająco potwierdza fakt zastosowania bonifikaty i uprawnia
podatnika – przy ustalaniu podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i
usług – do uwzględnienia rzeczywistego obrotu, pomniejszonego o
udzielone bonifikaty.
Katarzyna Trzpioła, wykładowca na wydziale Zarządzania UW
Zobacz także: