Gospodarczy kryzys, który trwa w najlepsze, ma niestety duży wpływ na gorszą kondycję finansową wielu przedsiębiorstw. W takiej sytuacji ryzyko zatorów płatniczych wzrasta, a wiele firm ma kłopoty z odzyskaniem swoich należności. W takiej sytuacji warto skorzystac z usługi faktoringu.
Umowa faktoringu jest umową indywidualną, przygotowywaną dla konkretnego przedsiębiorstwa. Nie każde przedsiębiorstwo jednak może korzystać z faktoringu.
Firmy korzystają z usług faktoringu:
-
gdy grozi im utrata płynności na skutek zmiany uwarunkowań rynkowych i koniecznym jest poszukiwanie nowych źródeł finansowania działalności operacyjnej, w sytuacji gdy firma nie ma szans na kredyt obrotowy, lub
-
gdy nastąpiło wyczerpanie kapitału obrotowego i nie można zrealizować intratnego zamówienia, a są na to środki techniczne i dobrze przygotowana kadra.
Typowość konkretnej usługi faktoringowej, i nawet jej powszechność, nie decydują jeszcze o jej kształcie w konkretnym przedsiębiorstwie oraz − co bardzo ważne − o jej opłacalności.
Z założenia wszyscy uczestniczący w usłudze powinni mieć z niej wymierną korzyść. Przedsiębiorstwo otrzymuje potrzebne mu środki finansowe, a uzyskana dodatkowa marża, czy to w postaci dodatkowego przychodu, czy w postaci obniżenia kosztu, pokrywa poniesione koszty usługi. Nabywca − dłużnik faktoringowy otrzymuje wraz z produktem oczekiwane terminy płatności. I wreszcie, dostawcy otrzymują za dostarczone towary gotówkę po odpowiednim skoncie.
Należy pamiętać również o innych istotnych kwestiach dotyczących konsekwencji skorzystania z usługi factoringu, np. o zyskach związanych z faktoringiem z następujących tytułów:
-
poszerzenia informacji o sytuacji finansowej kontrahentów,
-
obniżenia pracochłonności sprzedawcy, pracownika administracyjno-handlowego i księgowej oraz
-
marży wynikającej z realizacji dodatkowego zamówienia.
Gdybyśmy je wycenili, to z pewnością korzyści z faktoringu byłyby jeszcze wyższe od kosztów.
Szczególnego znaczenia nabiera takie uzgodnienie zakresu usługi faktoringowej i takie zorganizowanie przedsiębiorstwa przy jej realizacji, aby dostarczały one wartości dodanych wszystkim uczestnikom transakcji.
Wartościami dodanymi w przedsiębiorstwie (u faktoranta) mogą być:
profesjonalna ocena kondycji finansowej kontrahentów, która umożliwia:
− współpracę z kontrahentami wiarygodnymi o niskim ryzyku niewypłacalności,
− dobrą jakość cedowanych wierzytelności,
profesjonalne zarządzanie należnościami, powodujące:
− większe zdyscyplinowanie odbiorców,
− rzadszą windykację należności,
− mniejsze koszty prawne z tytułu windykacji sądowej,
poprawa sytuacji finansowej, a w tym:
− korzystne zmiany w pozycjach bilansowych i strukturze bilansu,
− poprawa płynności bez wzrostu zobowiązań,
− skrócony cykl rotacji należności,
− zmniejszenie zapotrzebowania na dodatkowe kapitały,
− zmniejszenie rezerw i strat z tytułu zagrożonych należności,
− poprawa rentowności,
Należy jednak pamiętać, że usługa faktoringu wymaga od przedsiębiorstwa i firmy faktoringowej potwierdzenia umiejętności współpracy w konkretnych warunkach. Szczególnie na tej płaszczyźnie, gdzie oczekiwane są zmiany w zachowaniach pracowniczych, tych wewnętrznych jak i tych na styku z kontrahentami.
Wiesław Bral, praktyk i konsultant w dziedzinie zarządzania i rachunkowości
Zobacz także: