Usługa faktoringu – jej znaczenie

Kategoria: Finanse w firmie
Data: 25-06-2013 r.

Gospodarczy kryzys, który trwa w najlepsze, ma niestety duży wpływ na gorszą kondycję finansową wielu przedsiębiorstw. W takiej sytuacji ryzyko zatorów płatniczych wzrasta, a wiele firm ma kłopoty z odzyskaniem swoich należności. W takiej sytuacji warto skorzystac z usługi faktoringu.

Umowa faktoringu jest umową indywidualną, przygotowywaną dla konkretnego przedsiębiorstwa. Nie każde przedsiębiorstwo jednak może korzystać z faktoringu.

Firmy korzystają z usług faktoringu:

  • gdy grozi im utrata płynności na skutek zmiany uwarunkowań rynkowych i koniecznym jest poszukiwanie nowych źródeł finansowania działalności operacyjnej, w sytuacji gdy firma nie ma szans na kredyt obrotowy, lub
  • gdy nastąpiło wyczerpanie kapitału obrotowego i nie można zrealizować intratnego zamówienia, a są na to środki techniczne i dobrze przygotowana kadra.

Z założenia wszyscy uczestniczący w usłudze powinni mieć z niej wymierną korzyść. Przedsiębiorstwo otrzymuje potrzebne mu środki finansowe, a uzyskana dodatkowa marża, czy to w postaci dodatkowego przychodu, czy w postaci obniżenia kosztu, pokrywa poniesione koszty usługi. Nabywca − dłużnik faktoringowy otrzymuje wraz z produktem oczekiwane terminy płatności. I wreszcie, dostawcy otrzymują za dostarczone towary gotówkę po odpowiednim skoncie.

Należy pamiętać również o innych istotnych kwestiach dotyczących konsekwencji skorzystania z usługi factoringu, np. o zyskach związanych z faktoringiem z następujących tytułów:

Gdybyśmy je wycenili, to z pewnością korzyści z faktoringu byłyby jeszcze wyższe od kosztów.

Szczególnego znaczenia nabiera takie uzgodnienie zakresu usługi faktoringowej i takie zorganizowanie przedsiębiorstwa przy jej realizacji, aby dostarczały one wartości dodanych wszystkim uczestnikom transakcji.

  • profesjonalna ocena kondycji finansowej kontrahentów, która umożliwia:
    − współpracę z kontrahentami wiarygodnymi o niskim ryzyku niewypłacalności,
    − dobrą jakość cedowanych wierzytelności,

  • profesjonalne zarządzanie należnościami, powodujące:
    − większe zdyscyplinowanie odbiorców,
    − rzadszą windykację należności,
    − mniejsze koszty prawne z tytułu windykacji sądowej,

  • poprawa sytuacji finansowej, a w tym:
    − korzystne zmiany w pozycjach bilansowych i strukturze bilansu,
    − poprawa płynności bez wzrostu zobowiązań,
    − skrócony cykl rotacji należności,
    − zmniejszenie zapotrzebowania na dodatkowe kapitały,
    − zmniejszenie rezerw i strat z tytułu zagrożonych należności,
    − poprawa rentowności,

  • większa konkurencyjność z uwagi na:
    − oferowany kredyt kupiecki,
    − dostępne dodatkowe źródła finansowania działalności operacyjnej (dodatkowych zamówień),

  • większy potencjał sprzedaży z uwagi na:
    − uwolnioną pracochłonność sprzedawców,
    − uwolnioną pracochłonność pracowników administracyjno-handlowych,

  • nowe technologie − głównie informatyczne i nowe rozwiązania systemowe pozyskane od faktora,

  • poprawa wiarygodności przedsiębiorstwa w oczach kontrahentów, inwestorów i banków.

Należy jednak pamiętać, że usługa faktoringu wymaga od przedsiębiorstwa i firmy faktoringowej potwierdzenia umiejętności współpracy w konkretnych warunkach. Szczególnie na tej płaszczyźnie, gdzie oczekiwane są zmiany w zachowaniach pracowniczych, tych wewnętrznych jak i tych na styku z kontrahentami.

Wiesław Bral, praktyk i konsultant w dziedzinie zarządzania i rachunkowości


Zobacz także:


Tagi: faktoring

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25257 )
Array ( [docId] => 25257 )

Array ( [docId] => 25257 )