Zwrot pełnowartościowego towaru a podatki

Kategoria: Finanse w firmie
Autor: Krzyś Honorata
Data: 04-01-2013 r.

Zwrot pełnowartościowego towaru nie posiadającego wad, handlowcy notują w sklepach najczęściej w okresie poświątecznym, kiedy klienci trafiają do nich na przykład z nieudanym prezentem, niewłaściwym rozmiarem. Jednak odbierając taki towar od klienta trzeba automatycznie zrobić korektę przychodu i podatku VAT.

Odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru wynika z Kodeksu cywilnego. Klient może dochodzić swoich praw na podstawie rękojmi za wady towaru, do której jest zobowiązany sprzedawca. Jednak jeśli klient chce zwrócić pełnowartościowy towar, może to zrobić pod warunkiem, że sklep, w którym go kupił taką możliwość przewiduje i tylko na warunkach, jakie proponuje (np. rzecz nieużywana z metką i paragonem).

CIT

Jak rozliczyć taki zwrot na gruncie podatkowym? Za przychody związane z działalnością gospodarczą osiągnięte w roku podatkowym uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat. A zatem przychód pomniejsza się o wartość zwróconych towarów. Jeśli towar został sprzedany w grudniu 2012 r., a klient zwrócił go dopiero w styczniu 2013 r., spółka powinna skorygować przychód za 2012 r., ponieważ korektę przychodu spowodowanego zwrotem towaru należy dokonać w dacie pierwotnego zdarzenia (uzyskania przychodu).

VAT

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów, o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Zasadę tę stosuje się również do obrotu rejestrowanego za pomocą kasy rejestrującej.

Korekta nie może nastąpić przez kasę rejestrującą (przepisy podatkowe nie określają, w jaki sposób należy dokumentować dokonywanie korekt obrotu ewidencjonowanego na kasie). Najczęściej dokonuje się takiej korekty ręcznie, w odrębnym dokumencie – tzw. zeszycie korekt. Korekty zapisane w zeszycie korekt obniżają obrót oraz podatek należny w rozliczeniu za dany okres. Istotne jest, aby podatnik (spółka) potrafił udowodnić dokonane zapisy w zeszycie korekt.

Prowadzenie dodatkowej dokumentacji nie jest wymagane, ale do celów dowodowych w przypadku kontroli podatkowej na pewno jest pomocne.

Iwona Czauderna, doradca podatkowy
Ewa Ostapowicz
, ekonomista


Zobacz także:

Krzyś Honorata

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25203 )
Array ( [docId] => 25203 )

Array ( [docId] => 25203 )