Pierwszym krokiem, który powinien powziąć pełnomocnik spółki, to założenie profilu zaufanego na platformie ePUAP (www.epuap.gov.pl). Posiadanie profilu zaufanego pozwala na pełne wykorzystanie możliwości komunikacji elektronicznej z urzędem, które dają obecnie obowiązujące przepisy. Warto podkreślić, że zarówno uzyskanie, jak i korzystanie z profilu zaufanego nie wiąże się z ponoszeniem żadnych kosztów. Ponadto profil ten działa bez potrzeby instalowania dodatkowego oprogramowania czy urządzeń. Oznacza to, że komunikacja elektroniczna z organem administracji publicznej odbywa się wyłącznie za pomocą skrzynki podawczej organu.
E-komunikacja przedsiębiorcy z urzędem
11 maja 2014 r. weszły w życie zmiany w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i w Kodeksie postępowania administracyjnego. Teraz przedsiębiorca zamiast składać podanie w biurze podawczym urzędu lub za pośrednictwem poczty, można je wnieść w formie elektronicznej do skrzynki podawczej organu administracji publicznej.
Wniesienie e-podania musi być uwierzytelnione, co oznacza, że tożsamość przedsiębiorcy jako osoby składającej podanie musi być potwierdzona. Mechanizmy, za pomocą których dokonuje się uwierzytelnienia podania, to: podpis potwierdzony profilem zaufanym na platformie ePUAP lub bezpieczny podpis elektroniczny kwalifikowany certyfikatem. W przypadku e-podań, z uwagi na konieczność uwierzytelnienia, nie można bowiem skorzystać z tradycyjnej poczty e-mail.
Z chwilą, gdy przedsiębiorca złoży e-podanie, całe postępowanie administracyjne będzie się toczyć z wykorzystaniem drogi elektronicznej. Wysłanie e-podania jest bowiem równoznaczne z wyrażeniem zgody na doręczanie pism przez organ w formie elektronicznej. Oprócz „dorozumianej” zgody na stosowanie komunikacji elektronicznej istnieje możliwość złożenia odrębnego wniosku o doręczenie e-pism w ramach konkretnego postępowania administracyjnego. Nie ma także przeszkód, aby pełnomocnik spółki wyraził zgodę na stałe komunikowanie się w ten sposób z organem we wszystkich lub określonych sprawach administracyjnych załatwianych w danym urzędzie. Ponadto możliwa jest także sytuacja, w której udzieli zgody na doręczanie pism drogą elektroniczną w odpowiedzi na zapytanie organu w tym przedmiocie (art. 391 § 1 i § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego). Warto jednak pamiętać, że we wszystkich tych przypadkach konieczne jest podanie adresu poczty elektronicznej, na który organ będzie doręczał e-korespondencję. Oczywiście zgoda nie ma charakteru ostatecznego i w każdym czasie może być cofnięta. Wówczas organ administracji będzie zobligowany komunikować się w tradycyjnej papierowej formie.
- art. 2, art. 10 ust. 1 ustawy z 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 183);
- art. 33, art. 391 , art. 46, art. 50, art. 54, art. 58, art. 63, art. 73 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. nr 267 z późń. zm.).
Zobacz także:
Tagi: ePUAP