ePUAP umożliwia urzędom elektroniczną komunikację z petentami

Data: 07-11-2013 r.

Co zrobić, jeśli urzędy nie stać na stworzenie własnego systemu elektronicznego obiegu dokumentów. Dobrym wyjściem z takiej sytuacji jest skorzystanie z gotowych rozwiązań, np. Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej.

Jest ona dostępna na stronie http://epuap.gov.pl i ujednolica sposób kontaktu z urzędami, niezależnie od tego, gdzie ma być załatwiona dana sprawa. Wdrożenie ePUAP pozwala urzędowi stosunkowo łatwo wypełnić obowiązek przyjmowania dokumentów w postaci elektronicznej i wysyłania urzędowego poświadczenia ich odbioru. Podstawowe korzyści to przede wszystkim:

 
  • interfejs umożliwiający gromadzenie, zarządzenie i edytowanie dokumentów w obiegu pracy;

  • komunikacja z użytkownikiem końcowym platformy i generowanie Urzędowych Poświadczeń Odbioru;

  • bieżące wykrywanie nieprawidłowości i naprawa błędów, np. znajdowanie duplikatów czy czuwanie nad autoryzacją nadawcy dokumentu;

  • usługi pobierania opłat skarbowych bezpośrednio z poziomu platformy i z wykorzystaniem bankowości elektronicznej;

  • narzędzia firm trzecich, np. BPEL (modelowanie procesów) czy Adobe LiveCycle Reader Extensions, dzięki czemu nie ma konieczności zakupu dodatkowych licencji.

ePUAP umożliwia integrację z już istniejącymi systemami informatycznymi urzędu (m.in. za pomocą Comarch Workflow), korzysta z SSLv3 i współpracuje z większością dostępnych przeglądarek internetowych, w tym Microsoft Internet Explorerem oraz Firefoksem. Większość zagadnień technicznych jest dostępna na stronie http://epuap.gov.pl (należy kliknąć kolejno Pomoc/Integratorzy/Dokumentacja).

Wdrożenie ePUAP oferuje wiele prywatnych przedsiębiorstw informatycznych i w różnych wariantach, stąd też zakres i koszt przedsięwzięcia może być bardzo różny. Generalnie wdrożenie polega na założeniu konta na ePUAP dla podmiotu publicznego, uzyskaniu uprawnień instytucji publicznej oraz na odpowiednim skonfigurowaniu samego konta.

Właścicielem e-PUAP jest Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, które udostępnia całą infrastrukturę. Z kolei stroną operacyjną systemu zajmuje się Centrum Projektów Informatycznych (tel. (22) 327 69 00 – 01, [email protected]). Obecnie Centrum Projektów Informatycznych przygotowuje następcę projektu – ePUAP2.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 34322 )
Array ( [docId] => 34322 )