Możliwość nałożenia dodatkowych opłat zależy od zapisów umowy z ISP (Internet Service Provider). Do obowiązków stron należy przede wszystkim świadczenie usług dostępu do Internetu po określonych cenach, co wynika z Prawa Telekomunikacyjnego. Jeśli w umowie brakuje uregulowań dotyczących innych kosztów, nie ma podstaw, aby je naliczać.
Z drugiej strony, jeśli umowa nakłada obowiązek partycypowania klientów w finansowaniu modernizacji sieci, możliwości uniknięcia tych kosztów w przypadków firm są ograniczone (w nieco lepszej sytuacji są konsumenci). Zasada swobody umów stanowi bowiem, że każdy może je zawierać z kim chce i na dowolnych warunkach.
W odmiennej sytuacji jest osoba prywatna. Wtedy w grę wchodzi kilka dodatkowych czynników. Należy ustalić, czy użytkownik wiedział o dodatkowych kosztach, bo być może operator próbował je ukryć, np. informował o nich tzw. małym druczkiem. Istotne jest również, jak ustalana jest wysokość opłat (np. arbitralnie przez operatora). Ponadto można skorzystać nie tylko z pomocy prawnika, ale także takich instytucji, jak UOKiK czy rzecznika konsumentów.