Badania marketingowe dotyczące nowego produktu

Autor: Bartłomiej Zamostny
Data: 08-11-2014 r.

Badania marketingowe stanowią działalność mającą na celu systematyczne i obiektywne zbieranie określonych informacji oraz ich analizę, pozwalających na udoskonalanie procesów decyzyjnych zachodzących wewnątrz przedsiębiorstwa. Obiektywizm badań wiąże się zaś z wykorzystaniem rzetelnych metod naukowych służących zbieraniu, weryfikacji i ocenie informacji.

Badanie marketingowe należy postrzegać jako proces składający się z określonych powtarzalnych etapów. Produktem określa się wszystko to, co oferuje przedsiębiorstwo klientom w celu konsumpcji, użytkowania bądź dalszego przekształcania. Za produkt nowy z kolei uznaje się towary nowe zarówno dla klienta, jak i dla producenta.

Nowość produktu może oznaczać spełnienie nowych wymagań nabywcy, poszerzenie asortymentu przedsiębiorstwa bądź modyfikacje i zmiany technologiczne produktu. Dążeniem przedsiębiorcy wprowadzającego do obrotu nowy produkt jest przede wszystkim zwiększenie sprzedaży, co w założeniu nie powinno skutkować spadkiem zainteresowania produktami istniejącymi.

Głównymi celami przeprowadzanego badania produktu nowego są:

  • weryfikacja koncepcji produktu,

  • weryfikacja potrzeb i wymagań nabywców w odniesieniu do produktu, analiza ich wrażeń i poziomu akceptacji produktu,

  • stworzenie produktu podstawowego oraz określenie produktu oczekiwanego,

  • weryfikacja ryzyka związanego z wprowadzeniem produktu do obrotu,

  • określenie zespołu kosztów związanych z produktem, m.in. kosztów badań, rozwoju, wyprodukowania oraz komercjalizacji,

  • prognozowanie oczekiwanego poziomu sprzedaży produktu,

  • przewidywanie oddziaływania sprzedaży produktu nowego na sprzedaż pozostałych produktów oraz prognozowanie zysków,

  • prognozowanie cyklu życia produktu na rynku (na podstawie A. Dejnaka, Badania marketingowe).

Bartłomiej Zamostny

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 36060 )
Array ( [docId] => 36060 )

Array ( [docId] => 36060 )