Program reklamowy Google sposobem na dotarcie do grupy docelowej

Data: 20-08-2013 r.

Program reklamowy Google AdWords jest atrakcyjnym narzędziem marketingowym. Nie jest jednak panaceum na wszelkie bolączki związane ze sprzedażą usług czy produktów. Żadna firma nie powinna więc ograniczać swoich działań tylko do tej formy reklamy internetowej.

O rosnącej sile reklamy online nie trzeba już nikogo przekonywać. Jak wynika z raportu Internet Standard 2012, tylko w latach 2009—2011 wielkość tego rynku wzrosła o 162%. Coraz więcej firm rezygnuje z reklamy tradycyjnej na rzecz internetowej. Jedną z najdynamiczniej rozwijających się form reklamy jest SEM (marketing w wyszukiwarkach internetowych, ang. Search Engine Marketing), czyli ogół działań promocyjnych zmierzających do uzyskania jak najlepszej pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania.

Zalety Google AdWords

Najpotężniejszą (97% rynku) platformą reklamy internetowej w Polsce i na świecie pozostaje wyszukiwarka internetowa Google. Tym, czym wygrywa z konkurencją, jest niewątpliwie wiarygodność, aktualność oraz szybkość dostarczanych wyników. Działanie programu sprowadza się zasadniczo do „wiązania” komunikatów reklamowych z precyzyjnie wybranymi słowami kluczowymi. Punktem wyjścia jest więc samodzielny wybór odpowiednich fraz (tzw. keywords) oraz zaprojektowanie reklamy, która będzie się wyświetlać w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej Google (czyli sieci witryn partnerskich, np. YouTube, Onet.pl).

Wielkość rynku reklamy w wyszukiwarkach i reklamy kontekstowej w 2011 roku wyniosła 649 mln zł (wg IAB Polska), czyli 30% udziału w całym rynku reklamy online. Dane te wskazują na siłę SEM i stanowią dowód skuteczności tej formy marketingu.

Łatwe dotarcie do grupy docelowej

Reklama Google AdWords wyświetla się w powiązaniu z określonymi słowami kluczowymi – jest więc reklamą kontekstową. Oznacza to, że jej potencjalnymi odbiorcami są wyłącznie osoby wstępnie zainteresowane daną usługą lub danym produktem. Tymczasem precyzyjnie dobrana grupa adresatów zwiększa skuteczność komunikacji reklamowej.

Minusy, o których trzeba pamiętać

Google AdWords nie jest oczywiście narzędziem zupełnie wolnym od wad. Po pierwsze, należy wspomnieć o opłacalności tej formy reklamy. Możliwość precyzyjnego planowania przez firmę budżetu kampanii nie chroni jej przed stosunkowo wysokimi (szczególnie w przypadku bardzo atrakcyjnych fraz) kosztami. I choć reklamodawca płaci jedynie za faktyczne kliknięcie w link, to może kosztować nawet kilkanaście złotych. Drugą kwestią jest wiarygodność linków sponsorowanych. Badania pokazują, że nadal większą wiarygodnością wśród internautów cieszą się wyniki wyszukiwania organicznego. Dlatego też warto dołożyć wszelkich starań, aby zajmować jak najwyższe pozycje w wyszukiwarkach internetowych, np. przez regularnie prowadzone działania SEO.

Wziąwszy pod uwagę wszystkie za i przeciw, nie sposób nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że Google AdWords jest atrakcyjnym narzędziem. Nie stanie się jednak marketingowym panaceum i z pewnością nie powinno się go traktować jako jedynej formy reklamy internetowej. Ponadto firma niemająca doświadczenia w obszarze SEM powinna zastanowić się nad skorzystaniem z usług profesjonalistów, którzy bezboleśnie wprowadzą ją w świat Google AdWords.


Magdalena Starzyńska, kierownik działu badań i marketingu w INSPIRE Sourcing




Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 25627 )
Array ( [docId] => 25627 )