Wprowadzanie innowacji w przedsiębiorstwach

Autor: Bartłomiej Zamostny
Data: 29-04-2014 r.

Wprowadzanie innowacji w przedsiębiorstwach i innych podmiotach działających na rynku najczęściej utożsamiane jest z wdrażaniem nowych bądź doskonaleniem istniejących produktów. W zależności od stopnia nowości można mówić o produktach nowych w skali globalnej (innowacjach pionierskich i radykalnych), produktach nowych w danej branży, na poziomie pojedynczej firmy, ale także o nowych liniach produktu, produktach ulepszonych (np. poprzez wprowadzenie nowych materiałów, cech, opakowań), nowych zastosowaniach istniejących produktów, produktach potanionych lub wznowionych.

Tymczasem znacząca liczba wdrożonych innowacji w firmach nie odnosi się bezpośrednio do produktów, ale dotyczy innych obszarów działalności organizacji – innowacje mogą być wprowadzone w obrębie procesów, w tym marketingu, jak również w zakresie organizacji.

 

Przejrzysty podział innowacji został zaproponowany w Oslo Manual, międzynarodowym podręczniku metodologicznym z dziedziny badań statystycznych innowacji w serii podręczników metodologicznych OECD i Eurostatu. Zgodnie z kryterium przedmiotowym przedstawionym przez Oslo Manual wyróżnia się 4 rodzaje innowacji:

  1. produktowe
  2. procesowe
  3. marketingowe i
  4. organizacyjne.

Innowacje produktowe oznaczają wprowadzenie wyrobów lub usług, które są nowe lub znacząco udoskonalone w zakresie swoich cech lub zastosowań. Do powyższej kategorii zalicza się znaczące udoskonalenia pod względem specyfikacji technicznych, komponentów i materiałów, wbudowanego oprogramowania, łatwości obsługi lub innych cech funkcjonalnych. W zależności od stopnia nowości innowacje produktowe mogą wykorzystywać nową wiedzę lub technologie bądź bazować na nowych zastosowaniach lub kombinacjach istniejącej wiedzy i technologii. Należy przy tym zaznaczyć, iż w tym wypadku termin „produkt” jest stosowany na oznaczenie zarówno wyrobów, jak i usług.

Nowe produkty to wyroby lub usługi, które różnią się znacząco swoimi cechami lub przeznaczeniem od produktów dotychczas wytwarzanych przez firmę (np. pierwsze aparaty cyfrowe, telefony komórkowe), podczas gdy znaczące udoskonalenia istniejących produktów polegają na zmianach materiałów, komponentów oraz innych cech zapewniających lepsze działanie tych produktów (np. wprowadzenie systemów nawigacji GPS w ramach podzespołów samochodowych).

Głównym celem wprowadzania tego typu innowacji jest usprawnienie działalności organizacji, w tym poprawa realizacji procesów (wzrost produktywności, wydajności, efektywności, skuteczności), zwiększenie satysfakcji klienta poprzez podwyższenie jakości produktów, zastosowanie nowych rozwiązań w zakresie marketingu, poprawa dystrybucji czy też wprowadzenie nowoczesnych systemów zarządzania. Odnośnie każdego z wyróżnionych typów innowacji autorka przedstawia ogólne informacje wraz z przykładami, wskazując dodatkowo zmiany, które nie mogą uznane za innowacje.

Zasadniczą częścią artykułu jest opis metod, które można stosować w każdym z omawianych obszarów – oprócz wybranych technik heurystycznych z grupy CERMA, możliwych do wykorzystania we wszystkich kategoriach innowacji, autorka zaprezentowała metody służące do prognozowania (metoda wypracowania wizji i metodę delficką), metody stosowane w marketingu (między innymi do tworzenia nazwy i logo nowych produktów) oraz metody wykorzystywane do poprawy organizacji (metoda fotelowa).

Bartłomiej Zamostny

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 35149 )
Array ( [docId] => 35149 )