Jak wiedzą wszyscy, którzy są zmuszeni do oceny pracowników jest to proces nieprzyjemny w którym wymaga się podjęcia próby oceny wyników pracownika oraz odrzucenia w tym celu osobistych preferencji. Często okazuje się przy okazji, że nie da się sparametryzować wszystkich cech dobrego pracownika i postępowanie stricte według zasad oceny bywa krzywdzące. Jaką bowiem wystawić ocenę sprzedawcy, który swoimi wynikami bije na głowę współpracowników a jednocześnie jest nietolerancyjny, konfliktowy, rozmawia przez komórkę nawet podczas narady z szefostwem i nie przejawia gotowości do robienia czego innego niż to w czym jest najlepszy? A jaką ocenę wystawić prawnikowi, który ma najwyższy odsetek przegranych spraw, ale bierze tylko te, których nikt inny nie chce się podjąć?
Wytyczne Normy PN-EN ISO 19011:2003
Norma PN-EN ISO 19011:2003 „Wytyczne dotyczące audytowania systemów zarządzania jakością i/lub zarządzania środowiskowego” poświęca zagadnieniu kompetencji audytorów cały punkt 7. Znajdziemy tu wytyczne dotyczące cech osobowości audytorów, ich wiedzy i umiejętności, wykształcenia i doświadczenia w pracy oraz prowadzenia procesu oceny audytora.
Każda nawet najbardziej sparametryzowana ocena musi przewidywać spory margines uzupełniany subiektywnymi ocenami przełożonego. Być może ktoś zasługuje na ciut wyższą ocenę tylko dlatego, że jest z nim dobra komunikacja, lub dlatego że sam zainteresowany entuzjastycznie podchodzi do wszelkich nowości i lubi się uczyć.
Uzbrojeni w tę wiedzę możemy przyjrzeć się zaleceniom zawartym w normie PN-EN ISO 19011. Cechy osobowości auditora zostały wymienione w pkt. 7.2. Audytor powinien być między innymi:
- etyczny – prawy, prawdomówny, szczery, uczciwy i rozważny,
- otwarty – chętny do rozważenia alternatywnych pomysłów lub punktów widzenia,
- dyplomatyczny, spostrzegawczy, elastyczny, wytrwały, zdecydowany, niezależny itd…
W dodatku każda z tych cech nie powinna znacząco dominować nad innymi.
Punkt 7.3 precyzuje zakres wiedzy i umiejętności audytorów. Zaleca się aby audytor znał między innymi:
- zasady, procedury i techniki audytowania,
- audytowany system zarządzania, jego dokumentację odniesienia i przepisy prawa.
Norma bardzo obszernie precyzuje cechy dobrego audytora. W zasadzie wystarczy zastosować się tylko do jej wytycznych, aby wybrać spośród kandydatów osoby którym powierzy się te obowiązki.
Zobacz także:
