Dlatego potrzeby realizacji szkoleń powinno się ustalać na podstawie potrzeb całego przedsiębiorstwa. Aby określić potrzeby szkoleniowe, można posłużyć się stworzoną wcześniej matrycą kompetencji. Zadaniem szefa produkcji jest analiza zadań i określenie, jakie umiejętności są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania stanowiska w danym obszarze.
Analiza potrzeb szkoleniowych związanych z naborem nowych pracowników
Szkolenie to inwestycja zabierająca czas, ludzi i wpływająca na spadek wydajności. Zatem decyzja o przeprowadzeniu szkolenia powinna być przemyślana. Analiza potrzeb szkoleniowych polega na określeniu, kto powinien być szkolony i w jakim zakresie. Swoim zasięgiem powinna obejmować nie tylko potrzeby indywidualne, ale również grupowe.
Można również skorzystać z drugiej możliwości identyfikacji potrzeb szkoleniowych – pracownik może zgłosić się bezpośrednio do przełożonego (szefa produkcji/kierownika obszaru/brygadzisty) z prośbą o chęć zdobycia kwalifikacji do pracy na wybranym stanowisku nie tylko w obrębie jednego obszaru. W tym przypadku tworzy się plan rozwoju kwalifikacji multistanowiskowych. Zadaniem przełożonego jest rozpatrzenie wniosku na podstawie potrzeb przedsiębiorstwa.
Plan szkoleń określa się na bazie matrycy umiejętności oraz oszacowania w oparciu o potrzeby przedsiębiorstwa, ilu pracowników powinno posiadać, jakie umiejętności.
Zobacz także:
Tagi: szkolenia pracownicze, rekrutacja
