Controlling personalny, w odróżnieniu od innych typów controllingu, skupia się na odpowiednim wykorzystaniu możliwości personelu przedsiębiorstwa. To dzięki niemu możliwe jest osiągnięcie maksymalnych korzyści oraz odpowiednie kształtowanie pracowników.
Cechy i obszary zastosowania controllingu personalnego
Controlling personalny stosowany jest w celu jak najlepszego wykorzystania potencjału pracowników. Odgrywa również rolę w zbieraniu oraz redagowaniu informacji personalnych, a także tych, odpowiedzialnych za koordynowanie i kontrolę systemu. Dzięki temu może ostrzegać przed zwiększającymi się kosztami dla przedsiębiorstwa związanymi z zatrudnianiem pracowników.
Podstawowymi cechami, które można zaliczyć do controllingu personalnego są odpowiednio:
- właściwe traktowanie personelu, branie go pod uwagę jako znaczący czynnik składający się na aktywa firmy
- postrzeganie pracowników jako czynnika zapewniającego konkurencyjność przedsiębiorstwa
- włączenie strategii wynikającej z controllingu personalnego do ogólnej strategii firmy
- przejście na typ postrzegania pracowników „Y”
- włączenie menadżerów liniowych bezpośrednio w proces zarządzania personelem
Obszary badań
Przytaczając cechy controllingu personalnego należy wspomnieć również o obszarach badań, w które się zagłębia. Wlicza się w nie:
- badanie potencjału społecznego, którym dysponuje dana firma,
- sprawdzanie kwalifikacji pracowników biorąc pod uwagę obecne oraz przyszłe zadania,
- sprawdzanie zależności występujących między strategią personalną a pozostałymi strategiami w przedsiębiorstwie,
- badanie kultury organizacyjnej,
- sprawdzanie prawidłowości przyjęcia oraz badanie poziomu mierników występujących na każdym etapie zarządzania personelem,
- ewaluowanie możliwości przyjętego systemu personalnego, a także czynników stosowanych w systemie motywacyjnym w odniesieniu do oczekiwanego poziomu zaangażowania personelu,
- określenie wpływu przyjętych planów rozwojowych na zmianę wymagań, które będą musiały zaistnieć w zakresie kwalifikacji personelu,
- sprawdzanie w jakim stopniu personel jest dobrany właściwie do potrzeb i zadań, którym musi sprostać przedsiębiorstwo,
- zdefiniowanie, w jakim stopniu podjęte decyzje związane z polityką personalną były poprawne w odniesieniu do podniesienia kosztów zatrudnienia,
- nadzorowanie reakcji personelu na zmiany zachodzące w systemie personalnym.