Outsourcing strategiczny różni się od ogólnie przyjętej koncepcji outsourcingu. To maksymalne wykorzystanie wszystkich jego zalet, poprzez traktowanie tej metody jako jednej z podstawowych strategii przedsiębiorstwa.
Korzyści
W przypadku zastosowania outsourcingu strategicznego przedsiębiorca stara się wykorzystać go do maksymalizacji korzyści z nim związanych. Takie podejście sprawia, że przedsiębiorstwo oczekuje osiągnięcia następujących korzyści:
- zwiększenia zakresu zadań, które zlecane są do podmiotów zewnętrznych
- większego skupienia na działaniach kierownictwa oraz podstawowym profilu działalności
- ograniczenia ilości podmiotów zewnętrznych i skupienia się na tych, oferujących najlepsze usługi, co pozwala na wzrost jakości i spadek wydatków
- współpracy owocującej osiąganiem obopólnych korzyści, pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą
Wady
Najbardziej typowe problemy, z którymi może borykać się firma, chcąc zastosować outsourcing strategiczny prezentują się następująco:
- możliwość zatracenia podstawowego profilu działalności gospodarczej – bez określenia, jakie czynniki składają się na podstawę działalności, istnieje zagrożenie powierzenia jej realizacji podmiotom zewnętrznym. Zjawisko to w dłuższym czasie lub w przypadku konfliktów między stronami, może zagrozić istnieniu firmy, a także ma wpływ na utratę przewagi nad konkurencją.
- utrata nadzoru nad realizacją powierzonych zadań, co prowadzi do zwiększenia ryzyka nieodpowiedniego wykonania lub niewykonania zadania przez podmiot zewnętrzny
- powierzenie większości funkcji i zadań podmiotom zewnętrznym nie tylko zmniejsza niezależność firmy, ale także utrudnia planowanie jej rozwoju
Decyzja o zastosowaniu outsourcingu strategicznego musi być decyzją bardzo dokładnie przemyślaną. Może stać się on źródłem sukcesów albo przyczyną upadku przedsiębiorstwa. Osobiście polecałbym zapoznanie się z outsourcingiem taktycznym i w razie potrzeby wdrożenie tej koncepcji z racji mniejszego ryzyka z nią związanego.