Pojemność rynku
Czynniki, które wpływają na popyt, czyli determinują pojemność rynku to: dochody, cena oraz potrzeby. Potrzeby wpływają bezpośrednio na popyt a pośrednio na pojemność rynku, mogą one mieć charakter zróżnicowany.
Dochody mają bezpośredni wpływ na to, jak duża część z nich może zostać przeznaczona na konsumpcję. Zmiany w dochodach przekładają się na struktury wydatków.
Cena ma wpływ na popyt odwrotnie niż dochody i potrzeby, ponieważ kiedy wzrastają ceny, to popyt ulega zmniejszeniu.
Szacowanie pojemności rynku
Pojemność rynku jako kategoria mająca charakter ilościowy obliczana jest jako iloczyn konsumentów i przeciętnego spożycia określonego towaru. Wzór taki wygląda następująco:
- Q = N * s, gdzie Q oznacza w tym przypadku pojemność rynku, N oznacza liczbę ludności a S wskaźnik spożycia przypadający na jednego mieszkańca,
Chcąc obliczyć pojemność dla określonych grup konsumentów, np. emerytów wzór wygląda tak:
- Q = K * p * q, gdzie Q oznacza pojemność rynku, K liczbę jednostek konsumujących towar, P prawdopodobieństwo dokonania zakupu a Q liczbę jednostek towaru.