Dwa typy pracowników
Teoria X i Y jest opisem dwóch typów pracowników. Jest jednak czymś więcej niż tylko teorią, ponieważ jest w stanie zmienić Twoje postrzeganie pracowników. I okazuje się niezwykle przydatna, podczas planowania systemu motywacyjnego w firmie.
Co ciekawe, typ, do którego zalicza się pracownik, nie zależy w pełni od niego. Zależne jest to również od podejścia pracodawcy i sposobu, w jaki odbiera swoich pracowników.
Typ X
W typie X pracodawca charakteryzuje się nieprzychylnym przekonaniem o pracownikach. Zakłada, że są oni z natury leniwi, bez ambicji i zawsze będą starać się uniknąć pracy. Skutkuje to przeświadczeniem, że pracownik musi być stale nadzorowany i poddawany kontroli. Dochodzi do tego brak zaufania do pracowników, z którego wynika założenie, że zależy im zawsze tylko na wynagrodzeniu.
Jest to zgubne podejście. Pracodawca sam ogranicza firmę i pracowników. Hamuje to rozwój obu. Jedynym skutecznym sposobem motywacji dla pracodawcy jest kara wymierzona w pracownika. Obniża to morale i niszczy autorytet pracodawcy wśród pracowników, odbija się także na efektywności pracy.