Rynek odniesienia
Rynkiem odniesienia nazywa się zbiór produktów lub określonych marek, z którymi konkuruje przedsiębiorstwo. Od właściwego określenia rynku odniesienia zależy, jak kształtować będzie się udział firmy w rynku.
Kiedy na rynku pojawi się nowe przedsiębiorstwo, udział każdej firmy obecnej na danym rynku ulega zmianie. Dla przedsiębiorstw, które już wcześniej miały mały udział, może być to bardzo odczuwalne.
Sam udział w rynku ulega okresowym wahaniom, ponieważ zdarzają się elementy, na które przedsiębiorstwo nie ma wpływu, takie jak np. duże zamówienie dla konkurencji.
Obliczanie udziału w rynku
Przed przystąpieniem do obliczania wielkości udziału w rynku, trzeba zdobyć właściwe dane. Potrzebne nam będą też informacje o całkowitej sprzedaży w danym segmencie rynku. Problemy mogą pojawić się ze zdobyciem informacji dotyczących wielkości sprzedaży, dokonanej przez najbliższą konkurencję przedsiębiorstwa. Jednak stopień trudności zdobycia tych informacji, zależy od sektora, w którym działa firma.
Obliczanie udziału w rynku dla dóbr konsumpcyjnych można przeprowadzić na podstawie badań panelowych konsumentów oraz punktów sprzedaży. W innych przypadkach informacje potrzebne do przeprowadzenia obliczeń udostępnione mogą być przez organizacje pozarządowe oraz rządowe.