Jak oblicza się udział w rynku

Autor: Woźniak Wojciech
Data: 09-07-2012 r.

Udziałem w rynku nazywa się stosunek ilości sprzedanych przez przedsiębiorstwo towarów do ilości wszystkich sprzedanych na rynku produktów. Przed przystąpieniem do obliczania udziału w rynku należy zdefiniować rynek odniesienia.

Rynek odniesienia

Rynkiem odniesienia nazywa się zbiór produktów lub określonych marek, z którymi konkuruje przedsiębiorstwo. Od właściwego określenia rynku odniesienia zależy, jak kształtować będzie się udział firmy w rynku.

Kiedy na rynku pojawi się nowe przedsiębiorstwo, udział każdej firmy obecnej na danym rynku ulega zmianie. Dla przedsiębiorstw, które już wcześniej miały mały udział, może być to bardzo odczuwalne.

Sam udział w rynku ulega okresowym wahaniom, ponieważ zdarzają się elementy, na które przedsiębiorstwo nie ma wpływu, takie jak np. duże zamówienie dla konkurencji.

Obliczanie udziału w rynku

Przed przystąpieniem do obliczania wielkości udziału w rynku, trzeba zdobyć właściwe dane. Potrzebne nam będą też informacje o całkowitej sprzedaży w danym segmencie rynku. Problemy mogą pojawić się ze zdobyciem informacji dotyczących wielkości sprzedaży, dokonanej przez najbliższą konkurencję przedsiębiorstwa. Jednak stopień trudności zdobycia tych informacji, zależy od sektora, w którym działa firma.

Obliczanie udziału w rynku dla dóbr konsumpcyjnych można przeprowadzić na podstawie badań panelowych konsumentów oraz punktów sprzedaży. W innych przypadkach informacje potrzebne do przeprowadzenia obliczeń udostępnione mogą być przez organizacje pozarządowe oraz rządowe.

Nie mogąc uzyskać niezbędnych informacji, badanie udziału w rynku można przeprowadzić w następujący sposób:

  • oszacowanie liczby konsumentów na danym rynku,
  • oszacowanie wielkości zakupów w ciągu roku na jednego konsumenta,
  • pomnożenie otrzymanych wcześniej liczb, w wyniku czego otrzymuje się liczbę całkowitą rynku,
  • podzielenie uprzednio otrzymanego wyniku przez wielkość sprzedaży przedsiębiorstwa, co pozwala oszacować udział w rynku.

Woźniak Wojciech

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • Buszan Suchecka Orłowski Adwokat Radcowie Prawni Sp.p.

    ul. Armii Krajowej 22/2, 81-849 Sopot

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • KANCELARIA ADWOKACKA Adwokat Michał Gajda

    ul. Księcia Bogusława X 1/3, 70-440 Szczecin

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 26013 )
Array ( [docId] => 26013 )

Array ( [docId] => 26013 )