Najważniejsza informacja
Kiedy zakończą się zwolnienia, pracownicy, którzy pozostali na swych stanowiskach pozbawieni są motywacji i żyją w niepewności. Zorganizuj więc spotkanie, na którym wytłumaczysz, dlaczego doszło do zwolnień. Przedstaw, na nim plany firmy na przyszłość i najbliższe tygodnie. Zmniejszy to niepewność i obawę przed kolejnymi zwolnieniami. Razem z pracownikami ustal cele i priorytety, udowodni im to, że nadal liczysz się z ich zdaniem.
Bez sprawnej komunikacji nie można dobrze zarządzać firmą. Pamiętaj jednak, że przed chwilą odbyły się zwolnienia grupowe. Musisz odbudować zaufanie pracowników, dlatego zapewnij ich o niewyciąganiu przez pewien okres konsekwencji w przypadku jakichś błędów. Dzięki temu nie zaprzestaną kreatywnego myślenia, a wszelkie informacje o problemach nie będą przed Tobą zatajane. Zapobiegnie to obniżeniu efektywności pracy, a do Ciebie będą docierały najważniejsze informacje.
Bądź liderem
Po zwolnieniach spada morale i pojawia się syndrom wypalenia zawodowego. Rozmawiaj z pracownikami, zachęcaj do współpracy i nagradzaj zespoły, które prężnie działają. Jest to informacja dla innych, że nadal mogą Ci zaufać oraz, że cenisz sobie ich wspólne wysiłki.
Po zwolnieniach dochodzi często do dobrowolnej rezygnacji z pracy. Możesz temu zapobiec, otwierając się na dialog z pracownikami. Pozwól na składanie anonimowych skarg dotyczących funkcjonowania firmy. Przeprowadź ankietę dotyczącą zadowolenia pracowników. Rozważ pomoc przy rozwiązywaniu prywatnych problemów.