Dbanie o to, aby menadżerowie byli otwarci na potrzeby pracowników
Menadżer to osoba zajmująca z reguły kierownicze stanowisko i odpowiedzialna jest za właściwe zarządzenie zespołem podwładnych. Z reguły w oczach pracowników niższego szczebla odbierana jest jako rygorystyczna i niedostępna. Podwładni utożsamiają menadżerów z ośrodkiem decyzyjnym firmy, co często wiąże się również z nieprzychylnym stosunkiem do osób zajmujących to stanowisko. Jak to możesz zmienić?
Wystarczy, że zadbasz, aby menadżerowie w Twojej firmie byli otwarci na potrzeby swoich podwładnych. Każdy z pracowników niższego szczebla powinien mieć świadomość, że menadżer to nie tylko ktoś, kto wydaje polecenia, ale przede wszystkim osoba, która może pomóc w pokonaniu większych trudności związanych z zawodowymi obowiązkami.
Dlatego tak niezwykle ważne jest uświadamianie pracowników, że w każdej sytuacji – nawet pozornie najgorszej – mogą zwracać się do menadżera. Jego obowiązki polegają nie jedynie na rozdysponowaniu zadań, ale również na pokonywaniu ewentualnych trudności w miejscu pracy.
Budowanie dobrej opinii o menadżerach
W związku z tym pracownicy powinni mieć zapewniony stały kontakt ze swoim podwładnym (czy to w sposób bezpośredni czy np. za pośrednictwem telefonu czy poczty elektronicznej). Stały kontakt gwarantuje odpowiedni poziom komunikacji na linii pracownik – menadżer.
Jednak odpowiedzialność za budowanie odpowiednich relacji między menadżerem a pracownikiem spoczywa nie tylko na samym przełożonym, ale również na jego podwładnych. Mimo najszczerszych chęci budowa pozytywnych relacji nie będzie możliwa w sytuacji, kiedy zespół będzie negatywnie nastawiony wobec swojego menadżera. Dlatego też tak istotne jest wypracowywanie pozytywnych opinii na temat osoby zarządzającej wśród pracowników. Jak to zrobić?
Negatywne opinie pojawiają się z reguły wtedy, gdy osoby oceniające posiadają zbyt mało wiedzy na temat konkretnej osoby. Dlatego, zatrudniając menadżera zadbaj o to, aby miał on możliwość dokładnego zapoznania się z zespołem, którym ma zarządzać. Pozwól też zarówno jemu, jak i pracownikom na wyrażenie swoich planów dotyczących zawodowej działalności oraz na rozwianie ewentualnych wątpliwości. Tylko jasne wyartykułowanie własnych potrzeb pozwoli na ich solidne zaspokojenie, a co za tym idzie będzie stanowiło podstawę do budowania pozytywnych relacji między dwoma stronami.