Zasada wzajemnego zaufania
Podstawową zaletą zarządzania przez odpowiedzialność jest zagwarantowanie pracownikom pełnej swobody działania. W tym przypadku zarządzania relacje między Tobą a Twoim personelem są budowane na podstawie wzajemnego zaufania. Dając swoim pracownikom swobodę działania, wykazujesz się wiarą w ich kompetencje i rzetelność.
Stwarzając warunki do swobodnego działania, dajesz pracownikom możliwość podejmowania samodzielnych decyzji. ukazanie zaufania wobec działalności swoich podwładnych, zwiększasz w nich poczucie odpowiedzialności za realizowane zadania. To właśnie odpowiedzialność jest motorem napędowym całego działania i gwarancją solidnego wywiązania się z wyznaczonych zadań.
Swoboda i możliwość podejmowania własnych decyzji sprawią, że pracownicy będą chcieli Ci udowodnić, że są kompetentnymi, w pełni odpowiedzialnymi pracownikami. Ich zaangażowanie i solidność pozytywnie wpłynie na efektywność ich pracy.
System oceny pracowników
Jeżeli chcesz zarządzać swoim zespołem przez odpowiedzialność, musisz opracować jasny i zrozumiały system oceny podwładnych. Tylko jasno określone zasady, na podstawie których oceniane będą efekty pracy każdego z pracowników, będą gwarantowały wzrost odpowiedzialności pracowników. Poza tym te same kryteria oceny każdego pracownika wprowadzą nieformalną rywalizację między poszczególnymi członkami zespołu.
System oceny ułatwi również rozliczanie podwładnych z wykonanych zadań. Mierzenie efektów pracy za pomocą konkretnej skali punktowej wyeliminuje ponadto ewentualne spory dotyczące oceny efektów pracy.