Controlling jest procesem, który zapewnia przedsiębiorstwu realizację wyznaczonych przez nie celów krótko oraz długoterminowych. Skupia się on na elementach strukturalnych firmy, dzięki czemu jego działanie jest tak skuteczne. Wyróżnia się kilka koncepcji kontrolingu.
Controlling finansowy
Pierwszą z koncepcji jest controlling ukierunkowany na finanse przedsiębiorstwa. Jego celem jest zapewnienie przedsiębiorstwu odpowiedniej zyskowności oraz płynności finansowej w wyniku podejmowanych decyzji oraz zachowań. W tym celu nadzoruje się finanse oraz wydatki przedsiębiorstwa przeznaczone na sterowanie działalnością, kontrolę oraz planowanie. Należy również obserwować wpływ takiego nadzoru na aktywa, pasywa oraz strukturę bilansu firmy.
Controlling jako część systemu zarządzania
Koncepcja ta zakłada, że controlling staje się istotnym komponentem
systemu zarządzania w przedsiębiorstwie. Celem nadrzędnym staje się
zwiększenie predyspozycji firmy do adaptacji, koordynacji działań,
przewidywania i reakcji. Natomiast cele podrzędne to nadzorowanie
procesu dostarczania i wykorzystywania informacji oraz wspieranie
działań zarządu. W tej koncepcji controlling realizuje założone cele
poprzez odpowiednie planowanie, koordynowanie i kontrolowanie podjętych
działań oraz planowania, a także zapewnienie wymaganych informacji.
Controlling nastawiony na przetwarzanie oraz generowanie informacji
Controlling w tej koncepcji wykorzystywany jest jako wspomaganie
procesów sterowania przedsiębiorstwa. Osiąga to poprzez odpowiednie
zarządzanie informacjami i ich zdobywanie. Cały proces przeprowadza się
osobno dla każdego z podmiotów podejmujących decyzje. Najczęściej z tych
informacji korzystają menadżerowie nadzorujący przedsiębiorstwo.
Informacja
jest jednym ze strukturalnych czynników controllingu, jednak zespół lub
osoba odpowiedzialna za controlling musi ocenić wartość ekonomiczną
informacji. Jest to konieczne, aby uniknąć sytuacji, kiedy koszt
uzyskania informacji byłby większy od zysku, który może ona zapewnić.
Ważne więc staje się niekiedy znalezienie kompromisu, aby uzyskana
informacja miała dodatnią wartość ekonomiczną.