Samiec lub samica alfa
Wprowadzając wiele ograniczających reguł i nie licząc się ze zdaniem innych członków zespołu, szybko obniżysz ich motywację do pracy. Przypomnij sobie po co stworzyłeś zespół, kogo do niego wybrałeś i dlaczego. Współpracując z ludźmi o odpowiednich umiejętnościach, nie możesz zdominować grupy i narzucać swojego modelu postępowania. Próba wykonania wszystkich zadań samodzielnie, nie dość, że nie doprowadzi do sukcesu, to jeszcze zniechęci do Ciebie współpracowników.
Od początku angażuj wszystkich uczestników projektu do aktywnej pracy i wspólnego tworzenia projektu. W ten sposób zwiększysz ich efektywność i pozwolisz odczuć im, że są częścią zespołu.
Naucz się także przyznawać do błędów. Nie jesteś nieomylny. Pozwól współpracownikom uczyć się od Ciebie, ale także sam ucz się od nich.
Bądź menadżerem
Menadżer powinien przydzielić każdej osobie zadanie do wykonania. Często dochodzi do sytuacji, kiedy współpracownicy nie wiedzą, co robi w zespole inna osoba. Skutkuje to dublowaniem pracy i stratą czasu. Umiejętność delegowania zadań jest jedną z najważniejszych umiejętności dobrego menadżera.
Zarządzaj skutecznie i aktywnie swoim zespołem. Zostawiony sam sobie zacznie w końcu działać chaotycznie. Unikaj jednak zagłębiania się w każdy drobny szczegół - stracisz przy tym mnóstwo czasu. Dodatkowo zaburzysz poczucie samodzielności u współpracowników.
Zadbaj o atmosferę panującą w grupie, staraj się zapobiegać niepotrzebnym konfliktom. Unikaj jednak sytuacji, kiedy każdy się z wszystkim zgadza. W ten sposób wiele ciekawych pomysłów nie zostanie przedstawionych w obawie o możliwość urażenia innego współpracownika. Poinformuj współpracowników, aby nie bali się wyrażać swoich opinii.